Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Att klä sitt barn för utomhusvistelse på vintern

2017-02-18 10:16:00 i Allmänt

Något jag tänkte mycket på innan Vidar kom var hur tusan man ska klä sitt barn på vintern för att det ska hålla värmen och inte bli för varmt eller kallt. Jag lusläste alla guider och tips och så här ett år senare in i föräldraskapet tänker jag berätta hur vi tänker när det kommer till Vidars kläder för utomhusvistelse på vintern. Tänker att det kan vara bra med en "guide" så här inför alla vårvinteräventyr!
Först och främst: understället, lager 1, kanske det viktigaste lagret! Eftersom det är närmast huden är det bra om det är ett naturmaterial som ull eller silke. Bomull funkar ju också men nackdelen med bomull är att det blir blött och kallt om det blir fuktigt. Ull har den suveräna förmågan att dels transportera bort fukt men även värma i blött tillstånd! Det här understället i merinoull från Vossatassar fick Vidar av Idamari när han föddes och nu passar det perfekt! Suveränt att få kläder i större storlekar att växa i med tiden. Det är bra att ha några stycken underställ i bra material.
När det gäller fötter har ju de en tendens att bli kalla och fuktiga så samma sak gäller här: ull! De här sockarna kommer från Näva Ekotextil och här i 100 % ull, värmer och svalkar på samma gång! Present från mormor och morfar.
Fleeceställ från Isbjörn of Sweden som Vidar fick i födelsedagspresent. När det gäller fleece ska man vara vaksam på vilken fleece det handlar om då det materialet inte är det bästa ur miljösynpunkt. Isbjörns kläder är bluesign-märkta vilket betyder att kläderna håller en miljöcertifiering inom textilproduktion. Anledningen till att valet föll just på detta ställ är för att det är ett superbra alternativ om man vill ha högteknologiska funktionskläder!
Här har vi en balaclava från ett av mina favoritmärken Nöstebarn, ett norskt märke. Mössan och handskarna är också därifrån. Balaclavan är i materialet ullsilke och är perfekt närmast känslig barnhud. Små barn ska ju helst inte ha halsdukar på grund av risken att fastna så en tubhalsduk eller en "väpnarluva" som den ovan är det bästa! Mamma, alltså Vidars mormor, brukar kalla Vidar för "riddaren av den beiga ordern" när han har denna luva på sig, haha! Mössan är i fodrad ull och det jag gillar särskilt med den är att den går ner bra över hela huvudet OCH att den har snören att knyta med (bra om man råkar ha ett barn som älskar att dra av sig mössan...). Handskarna köpte jag till Vidar i födelsedagspresent efter att det visat sig att han alltid var kall i de handskar han hade tidigare trots att de satt bra på handen. Barn har ju en förmåga att frysa om händerna och när jag kollat runt bland kompisar och på internet verkar just handskar vara det klädesplagg flest har problem med. Eftersom jag älskar ull (kan ju inte gå att missa efter detta inlägg, haha) började jag kolla runt på handskar med ullfodring och landade i valet på dessa handskar. De är fodrade med merinoull och överdraget består av nylon impregnerat med ett ämne som inte innehåller flour vilket är vanligt i de flesta impregneringsmedel. De mindre ullvantarna är från Tornedalens textil och kallare dagar har Vidar även de vantarna på sig, innanför handskarna. Sedan vi började med denna kombination har han aldrig varit kall om händerna.  
Den här mössan från Didriksson från farmor är superbra blåsigare dagar eller när vi åker ut med skotern. Den är helt vatten- och vindtät och sitter bra på huvudet. Gillar också att den har reflex på huvudet. Detta är en klassiker som många barn har och jag förstår varför för den här mössan är jättebra!
Dessa skinntossor med ullfodring fick Vidar från Johanna. De är superbra för de håller värmen otroligt bra! Vidar behöver bara ett par vanliga sockar när han har dessa skor.
De här fantastiskt fina skorna från Kavat fick Vidar i farmor och Thomas i julklapp. Han har inte hunnit ha dem så mycket ännu men jag är säker på att de kommer vara en hit!
Den här ulloverallen från Disana köpte jag i höstas och det är ett av de allra bästa och mest användbara plagg jag köpt till Vidar. Han har haft den från september och har den fortfarande då han ligger i vagnen i åkpåsen om det inte är jättekallt ute. Det jättebra att det är "övervik" för både händer och fötter och trots att Vidar använt den supermycket ser den fortfarande väldigt fräsch ut.
Här är denna färgglada smällkaramell till overall! Den kommer från Gneis och Vidar fick den i julklapp av mormor och morfar. (Så himla tacksamt med familj och vänner som köper så fina grejer till Vidar, tusen tack!). Overallen är tunn (men varm) och smidig. Många reagerar just på att den är tunn men då tanken är att man ska klä barnet lager på lager ser jag inget problem med det. Blir barnet varmt kan man ta av lager 2 och blir barnet kallt är det bara att ta på lager 2. Syftet med en overall är att stå emot vind och vatten och vara tålig för lek i snön. Värmen kommer från lager 2. Den här overallen har termoförstärkning vid knän och rumpa då dessa områden tenderar att slitas och barnet sitter ju även mycket på knän och rumpa. Overallen kan dras in i midjan med hjälp av resår, det medföljer extra hällor, den är lätt att ta på och har en väldigt bra huva som sitter bra på huvudet. Det enda jag önskar mer med denna overall är att den skulle utrustats med ännu fler reflexer.
Oj vilket långt inlägg detta blev men jag tycker det är så kul med just funktionskläder till barn! Hatar själv att frysa och bli blöt och vill att Vidar ska tycka att det är roligt att vara ute. En bra riktlinje till att tycka om utevistelse är att ha bra kläder som fungerar i väder och vind!
Ps: Jag är inte sponsrad, haha, vill bara ge er tips på vad som funkat för oss och eftersom alla familjer och behov är olika så är detta inte några allmänna råd som fungerar för alla. Ville bara påminna om det :)  
Ps 2: Tänk vilka fantastiska kläder som görs i Sverige (och Norge)! Blir för tusan imponerad och stolt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Imit
Superbt inlägg både för vuxna och barn. Förutom overall använder jag ungefär samma. Tur att understället funkar!
Svar: Vidar älskar det understället och det sitter så himla bra! :)
Carolina Lidström

Skriv en kommentar