Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Jag har blivit kaffedrickare!

2017-04-05 17:24:00 i Allmänt

Jag har alltid tyckt att kaffe luktar väldigt gott. Denna bild togs under min studietid i Umeå och jag älskade att lukta på klasskompisar kaffekoppar men drack aldrig själv av den svarta drycken. Det skulle dröja år innan jag vågade mig på att smaka kaffe. När jag fick mitt första lärarjobb efter min examen sa alla att jag skulle bli kaffedrickare för det hörde liksom till attributen som lärare, men icke. Inget kaffe för mig tack, jag kan ta te! var länge en strof som länge klingade från min stämma. Men sedan hände något. Jag smakade kaffet, visserligen med mycket mjölk i, och fann det inte alls lika vedervärdigt som när jag smakat det flera år tidigare. Någon gång åt jag choklad och drack kaffe och upptäckte att kombinationen kaffe och choklad lirade rätt bra tillsammans. Kaffe är dessutom mysigt att dricka hos äldre släktingar som moster Lillan till exempel. Då får man kaffet serverat i sådana där koppar i tunt porslin - då är det ju som allra godast!
Ni ska nu inte gå och tro att jag blivit en värsting när det kommer till kaffedrickandet. Avskyr fortfarande automatkaffe och dricker helst ekologiskt presskaffe från Arvid Nordqvist eller Zoegas mörkrost bryggkaffe - fint ska det ju vara om man nu ska dricka det! Med tanke på att mitt kaffeintag uppgår till max 2-3 koppar/veckan unnar jag mig det. Dricker jag mer än två koppar om dagen säger min mage till mig att det får räcka och därmed är risken att jag ska bli någon som kutar runt med en kaffekopp i handen minimal. Mitt tedrickande måste ju plats i livet också vetja! 
I övrigt då? Bortsett från kaffedrickadet alltså. Jo, jag sitter i lokalen och har nyss haft middagspaus. Inväntar dagens sista elev som kommer kl. 18.00. Funderar på att gå en kort promenad i det extremt fina vädret. Om jag lyssnar på min spellista "sångelever VT-17" jobbar jag ju samtidigt... :) I kväll får jag äntligen träffa Vidar och Christoffer igen som kommit hem från Raja! Vidar sover mest troligt när jag kommer hem men jag ska leva om extra mycket när vi går och lägger oss så han vaknar och kan läggas tätt intill mig i sängen, haha!
 

Skriv en kommentar