Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Vad man vill höra efter en natt med nattsuddarbebis

2016-11-25 08:31:00 i Allmänt

Något jag lärt mig av de tio månaderna jag varit förälder är att nattsömnen förändras med jämna mellanrum. Ibland sover han okej, ibland riktigt bra och ibland sämre. Vi har liksom gått in för att det är så. Gemensamt för alla perioder har varit att han somnat om fort igen när han vaknat. Oftast vill han ha nappen eller nara kontrollera att vi är där. Den totala vakentiden per natt har alltså varit helt överlevnadsbar då den rört sig om kanske 10-20 minuter. Det var något han dock totalt ignorerade i natt då jag vaknade av att han satt upp i sängen och jollrade klockan 02.32. Försökte få honom att komma till ro med alla sorters medel (man har ju samlat på sig en del, hehe) och när han tillslut somnade om igen var klockan 03.54. Rätt slut då kan man säga!
När vi vaknade i morse sa Christoffer: "I morgon ska du få sovmorgon!" följt av "Hur många bitar sushi vill du ha?" så med en annalkande sushimiddag i kväll och vetskapen om sovmorgon i morgon ska vi nog överleva denna fredag! Han är så jäkla bra den där mannen. Är överdrivet glad och mallig över honom. Alla borde ha en Christoffer.
För övrigt är ju sötebrödsdagarna då han somnade på mitt bröst borta sedan läääänge. Den här bilden togs i Raja när han var runt två månader och vi varit ute på fisketur med skotrarna. Nu far han runt som ett jehu över trösklar och allt! Det är ändå kul med bebisar för alla tider har verkligen sin charm!
 

Kommentarer

Ellen
Hej! Vad roligt det är att läsa om eran Vidar. Vi har en liten kille hör hemma som är nästan exakt lika gammal. Någon vecka hit eller dit cirka. Vi har varit extremt lyckligt lottade då han plötsligen vid 4-5 månaders ålder började sova 6-7 timmar i sträck. Men nu plötsligen vid 10 månader så har han börjat vakna på natten två, tre gånger. Pappa söver honom i selen och kan i bästa fall läggas ner i egna sängen sovandes. Men de gånger han direkt vaknar så mycket att det är svårt får han ligga i vår säng och snuttar... Hur går det för er med nattmatningen? Har ni kunnat sluta med den? Det lönns som ett väldigt bakslag att vår lille har börjat äta igen på natten men som du säger får man väl bara tänka att det kanske går över.
Jätteroligt att läsa om er! Tack och hälsningar från Stockholm
Svar: Hej och stort tack för din kommentar! :) Roligt att du vill läsa! Ja, allt har ju verkligen sina perioder, på gott och ont! Vidar får välling vid 19.00, sedan ammar jag honom kl. 23.00 ungefär. Därefter vaknar han oftast vid 03.00 och kan för det mesta sövas om men vill helst ha bröstet. Sedan sover han till 07.00 ungefär. Kan ju vara lite olika från natt till natt men nu har det varit så här en period iaf. Tycker det är jättesvårt att sluta nattamma/snarare nattsnutta för jag vet ju att han kommer till ro superfort om han får bröstet och klockan 03.00 är det lätt att ge honom bröstet istället för att ta kampen med skrik och gråt för att han ska somna om. Alla som jag pratat med säger att vi måste ta tre skriknätter för att vänja av honom så nu försöker vi bestämma oss för när detta ska ske, haha. Ha en fin fredag! :)
Carolina Lidström
Anna
Det kommer säkert en tid då han har ro att somna i din famn igen. Anton somnade i mitt knä senast nu ikväll, fredagsmys av bästa slag. Trevlig helg!
Svar: Ja, hoppas det! Nu kan han somna i famnen men bara om han ska läggas och liksom vaggas till sömns. Men det där "somna i famnen i soffan" längtar man ju efter <3 Hoppas allt är bra med er!
Carolina Lidström

Skriv en kommentar