Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Astrid, speciella Astrid.

2015-01-07 21:38:00 i Allmänt

Jag ber er, högaktningsfullt, att ägna tre timmar av era liv till att titta på dokumentärserien i tre delar om Astrid Lindgren och hennes liv. Så mycket klokskap, så många välformulerade meningar - så väl till barn som till vuxna -och så mycket man inte visste. Hur hon bland annat hämtade inspiration till Kalle Blomkvist, Pippi, Madicken och Skorpan från faktiska personer. Tjorven med för den delen. De tre avsnitten finns på svtplay. Se dokumentären, oavsett om ni är lika inpyrda Astrid-fan som mig eller inte. Den kommer ge er så mycket. Den lågmälda musiken, berättarrösten, bilderna, Astrids egna berättelser och människor ur Astrids liv samspelar så väl tillsammans och ger en nyanserad bild av vår tids kanske mest, och av flest, älskade författare. 
Bildkälla: www.dn.se 

Skriv en kommentar