Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Barnkammaren!

2015-12-31 13:53:00 i Allmänt

Nu är barnkammaren färdig! Det ska upp någon hylla till att ställa fina träleksaker på men jag orkade inte hämta leksakerna på lagårdsvinden än och den lilla spädisen kommer nog inte roas av dem den första tiden heller, hehe. Christoffer tycker också att det måste vara något Disney-relaterat i rummet då han är ett stort fan av Disney. Jag är ju mer Astrid Lindgren/Carl Larsson/Elsa Beskow och Ilon Wikland-typen...
Där i den hemgjorda asken som jag fyndat här i huset tänker jag mig att barnet kan ha småprylar undangömda så småningom. Rolf Lidbergs böcker om trollen som skymtas i bilden är den perfekta barnlitteraturen! Fina illustrationer och spännande sagor. Längtar så himla mycket efter att läsa för barnet! När kan man börja med det?
Här, i min och mina bröders gamla spjälsäng, är det tänkt att den lilla/lille ska sova. Vi kommer dock ha sängen bredvid våran säng i sovrummet. Barnkammaren ligger i direkt anslutning till sovrummet men det känns så ensamt för bebisen att sova i rummet intill. Vi vill ha den nära! Tycker så mycket om mönstret på sängkläderna, små blåbär! Den lilla snuttekaninen har bebisen fått av Hanna (lillebrors flickvän) och den sover jag med nu så den ska få min lukt (läste att det ska göra barnet tryggt, men vad vet jag? Det är ju TUSEN saker man inte vet!). Det saknas ett spjälskydd till sängen nu eftersom jag köpte fel storlek. Nu har jag dock beställt rätt storlek så vi hoppas att skyddet hinner komma innan bebisen anländer. 
Eftersom barnkammaren är i en "kattvind" är det snedtak och små fönster åt två håll. Mysigt! När barnet blir äldre kommer det att få ett större rum men det är ju inget den har behov av de första åren.
Skorna! Så fina! De låg i en av kartongerna som mamma sparat. Mamma och hennes bröder har traskat omkring i dessa skor!
Lite fler böcker! Ett självklart inslag i en barnkammare!
Här är en närbild på tapeten. Den heter "Petit fleur" från kollektionen "Falsterbo II" (Boråstapeter). Den är grågrön i sin nyans. Den lilla gipstavlan med bokmärket gjorde jag som barn. Konstnär redan då, eller vad tycks? Haha!
I byrån ligger barnkläder tvättade och vikta.
Ett av fönstren är ett riktigt spanarfönster och hundarna gillar att titta ut där.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Lena
Direkt! Jag började läsa sagor för min son första veckan. Då kunde jag läsa mina favoriter från Astrid Lindgren och Elsa Beskow. Nu när han är elva månader blir det lite enklare pekböcker. Dock inte Maxböckerna, min hjärna får krupp av "grammatiken" 😊
Svar: Så mysigt! Haha, ja, vissa barnböcker är ju hemska - för att inte tala om alla barnfilmer det finns som ger mig eksem...
Carolina Lidström

Maja

2015-12-31 - 17:00:23
Så fint!! Och som logoped måste jag säga: börja läs direkt! Det är aldrig för tidigt. ;-) Gott nytt år!
Svar: Ja, visst kan man det? Tänker att det vore ju bättre att börja tidigt för språkutvecklingens skull - dessutom blir det ju en mysig stund :) Tack detsamma! Önskar dig ett fint 2016!
Carolina Lidström
Lars
Va fint det blev.
Svar: Tack Lars! :) Hoppas allt är bra med dig!
Carolina Lidström
Anna
Vad jätte fint du gjort!
(spjälsängsskyddet är ingen panik, bebis ligger väldigt stilla först månaderna)
Svar: Tack! :) Okej, vad skönt! Då behöver jag inte känna stress över att skyddet ska komma den närmsta tiden :)
Carolina Lidström

Trees, mamma i London

2016-01-01 - 19:08:44
Gud vad myysigt! :)
Svar: Ja, det blev mysigt! Vill nästan flytta in dit själv ;)
Carolina Lidström
Vilken jättefin barnkammare!
Svar: Tack! Hoppas att bebisen trivs där så småningom. Men först får den bo inne i vårt sovrum :)
Carolina Lidström

JENNYH - Mammablogg

2016-01-02 - 13:06:04
Men så fint :)!
Svar: Tack så mycket! :)
Carolina Lidström

Therese Bjärstig

2016-01-02 - 13:25:51
Superfint resultat!!! Där kommer hen att få ett fint krypin ❤️ Får lite underbara Clara feelings och det får du ta som ett bra betyg! Och ett GOTT nyår såg ni ut att ha haft, gillade verkligen att du bjöd på sista bilden!!! 👍🏻 Kramar och god fortsättning!
Svar: Tack! Det var ett fint betyg :) Hon har så himla mysigt och fint tycker jag! Ja, haha! Den bilden hade verkligen fångat min irritation, hahaha! Tack detsamma!
Carolina Lidström
Så fint och mysigt ni har gjort det! Älskar sista bilden på spanarna ;)
Svar: Tack! :) Vi känner oss nöjda med resultatet! Barnkammaren kommer ju inte användas i första taget men det känns ändå bra att ha ett litet krypin till barnet så småningom :)
Carolina Lidström

Skriv en kommentar