Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Carolinas tomatsås

2014-11-07 19:05:00 i Allmänt

I kväll lagade jag och världens bästa kille pizza. Inte för att skryta, men jag gör faktiskt en väldans smarrig tomatsås och bara för att det är fredag och för att jag är extra snäll ska ni få receptet!
Detta recept räcker till två stora pizzor:
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
Bra olivolja (en liten skvätt)
Två ekologiska tomater, helst egenodlade för då känns det extra bra.
En halv dl vatten
En dl ekologisk tomatpuré
Någon skvätt balsamvinäger
En nypa socker
En nypa chiliflingsalt
Oregano (ös på, det är gott)
Svartpeppar
Hacka löken och stek den i olivoljan, finhacka tomaterna och i med resten och låt allt koka LÄNGE (minst en halvtimme i alla fall). Om du inte ska ha såsen på pizza kan du koka pasta, ösa på med sås, hyvla över parmesanost och sedan kasta på några basilikablad = smak av Italien. Var så goda, fredagsmiddagen räddad! Ps: drick ett smarrigt vin till. Liv utan vin är inget liv.
 
 
 

Skriv en kommentar