Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

En legend har gått ur tiden.

2013-11-18 17:51:15 i Allmänt

En av Dalasjös allra största legender Viking har lämnat oss. Han blev 93 år gammal. Viking och min farfar var grannar och jämngamla. Här har de arbetat med veden och tar en paus. Viking är han med grå basker, den andre smilfinken är farfar.
Jag minns Viking som den snälle, men envise och bestämde, farbrorn som alltid köpte jultidningar och alltid hade en liten finurlig underton i allt han sade. Jag och hans barnbarn Emma, Ida, Johan och Max lekte ofta om somrarna och skolloven. Vi byggde kojor på hans kattvindar i huset och lekte kurragömma på stora areor som sträckte sig över mamma och pappas gård, farmor och farfars gård, Gunder och Marianne tomt och så Vikings gård. Vi var som Dalasjös egna bullerbybarn och ibland gick vi ner till vardagsrummet eller köket där Viking och de vuxna satt och pratade. Viking var en erkänd jägare och när en björn blev byn för närgången tog han saken i egna händer. Han lade sig i skytteställning vid Silverdalen där björnen skådats, och så sköt han den i skenet av en gatlykta när den kom lufsandes. Sedan ringde han in och anmälde sig själv för tjuvjakt (björnen sköts efter mörkrets inbrott). Björnskinnet hänger nu vid trappan i Karl-Johan och Kerstins hus och när jag var liten var jag lite rädd för att gå förbi där.
Viking var ingen som gillade stordåd och rampljus. När han fyllde jämt smet han till skogen och gömde sig. När han fyllde 90 år kunde han dock inte smita iväg utan blev firad i hemmet. Efter kaffet tog svärsonen Karl-Johan med honom till skogen för att spana ifall de skulle se något. När de kommer körandes efter en skogsbilsväg lufsar helt plötsligt en björn över vägen.
- Hörru Viking! Grattis på födelsedagen! säger Karl-Johan glatt.
- Men hur ha du ordne mä e hanne?! utbrister Viking.
Jag hoppas att Viking och farfar kan mötas igen på något sätt där de nu befinner sig. Kanske sitter de tillsammans och dricker kaffe och berättar Dalasjöanekdoter för varandra? Jag hoppas det. Dalasjö kommer alltid att fattas er.

Kommentarer

GrannKerstin
Vad fint du har skrivit <3 Härligt kort också på "fingöbba":))) Stor kram
Svar: Tack fina du :) Ja, visst är det en bra bild? Jag blir glad då jag ser den! Kram!
Carolina Lidström
Vilken känsla i den texten! Jag gillar namnet Viking!
Svar: Tack snälla du! Ja, det är ett fint och häftigt namn!
Carolina Lidström
Emma
Så fint skriver Carro! Massa kärlek till dig! <3
Sara Vikingsdotter
SÅ FINT DU HAR SKRIVIT OM PAPPA !
VILKEN FIN BILD PÅ BO OCH PAPPA.
TÄNK VAD MYCKET ROLIGT DOM HADE!
CAROLINA, DU ÄR FÖR SÖT!
KRAM SARA
Svar: Hej Sara!
Tack så jättemycket! Vad fint du skriver! Ja, de hade nog väldigt roligt tillsammans!

Kram!
Carolina Lidström

Skriv en kommentar