Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Det är detaljerna jag lägger märke till

2013-02-27 12:46:49 i Allmänt

Den här texten påbörjade jag i december och i slutet av januari blev den klar. Nu har jag bearbetat den färdigt. Nu är den distanserad. Här får ni den. Jag har inte gjort någon analys av den, det är för tidigt ännu och det är dessutom svårt att analysera sina egna texter. Det är så skönt att skriva av sig. Gör det ni med. 
 
Detaljer
 
Det är detaljerna jag lägger märke till
betraktelsen av någon som torkar av ett bord
hur man står och väger från ett ben till ett annat
när man inte vet var man ska gå
hur snöflingorna ser ut när de landat på
en stämning man försökt glömma bort
exakt hur för högt ljudet är under "Julen är här"
i kyrkan
Detaljerna hur glöggen smakar
då och nu och sen
sen vet man inte
kanske är det skönt
kanske är det så himla läskigt
och kanske är det det
jag behöver
Detaljerna om hur jag kan vara trevlig och glad
med skrattgroparna synliga
och kontrasten när jag avvisar
slemmiga typer klockan 02.20
på ett så där skönt sätt
som man kan skratta åt efteråt
detaljerna hur snön formas
på skor som trampar på
som trampar fram
som aldrig stannar
Detaljerna hur någon/några
kan lägga allt
i någon annans makt
jag funkar inte så
jag gör själv
är det tålamodet
eller stoltheten
eller självständigheten
som styr
Den här texten
spårar ur
och det gör lika lite
som att det råkas glömma bort
Är så rastlös
väntar på initiativ
jag orkar inte ta dem själv
fast det slutar alltid med
att jag gör det ändå
och förvånas över
när jag blir ställd inför ett
ett alternativ
Detaljerna hur jag skrivit
i gästboken i fäboden
om anekdoter
i år skrev jag inget
hade inte någon vilja att skriva
inte i det forumet
istället betraktade jag
Detaljerna
Detaljerna: små paketerade bebisar i varma overaller
rimfrost som fastnat på skäggiga män
dopp i grytan
hej och hur mår du
skratt och spontansång av Hej Tomtegubbar
Har slutat svara på sms jag får 01.00
möt min blick istället
Det är jobbigt att vara en sån
som lägger märke till detaljerna
man måste lagra så mycket
göra plats
jag vill ta plats, hitta konturer.
Kanske skymtar jag detaljerna senare, klarare.
 

Kommentarer

A E L
Fint skrivet. Det är inte utan att man känner igen sig.......lite....typ..
Monika Helena
Verkar vara mycket som rör sig i ditt huvud.
Monika Helena
Skulle också skriva att det var en bra text.

Skriv en kommentar