Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Om objektifiering och avsaknaden av kvinnor i Kalle Anka

2013-12-28 10:02:00 i Allmänt

Jag läser en blogg av en ung, smart tjej som heter Flora. Hon har tänkt ett steg längre när hon, som resterande delen av Sveriges befolkning, tittade på "Kalle Anka" på julafton. Det hon skriver är träffande. Hennes text lämnar mig berörd och full av tankar. Nedan är ett utdrag av hennes text och jag vill att ni ägnar fem minuter av er lördag till att läsa den i sitt fulla format här.
Men när jag hade sett klart det timslånga programmet kände jag mig väldigt tveksam. Nästan illamående. Könsrollerna var ju annorlunda på 60-talet, men om nu Kalle Anka har sänts i över femtio år och ska fortsätta sändas framöver, är det här verkligen den här bilden av män och kvinnor vi vill fortsätta förmedla till barn år ut och år in?
Jag kommer att läsa den om och om igen, sedan kommer jag att låta mina elever läsa den och sedan ska de få diskutera den, ur alla möjliga synvinklar för det här, det är här viktigt och det här ska vi inte blunda för. Ta bara Zlatans idiotiska uttalande som exempel:
"Oerhört förnedrande och nedtryckande"
"Hur fan kan du jämföra en damprestation med en herrprestation individuellt?”, säger Zlatan Ibrahimovic till Expressens reporter. ”När jag kommer ut i Europa jämför de mig med Messi och Ronaldo. När jag kommer hem jämför de mig med en damspelare. Ska jag behöva skämmas för att vara en svensk fotbollsspelare?”, fortsätter Zlatan under intervjun.
Om vi vill leva i en värld där kvinnor och män betraktas likvärdiga måste vi också synliggöra de maktstrukturer som gång på gång visar att vi har en lång väg att vandra till fullskalig jämställdhet - även om vi är en bra bit på väg.
Ps: Jag har all respekt för Zlatans magnifika fotbollspelande, och har läst den mycket läsvärda biografin men nu sjönk han drastiskt som person i mina ögon - även om det enligt honom var ett dåligt skämt. Zlatan, skämt eller inte, du borde fan veta bättre.
 

Skriv en kommentar