Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Skriftliga fel jag stör ihjäl mig på.

2011-11-10 19:07:47 i Allmänt

Jag ser ofta följande skrivfel i diverse texter jag kommer över:

Mikael var väldigt stolt över hans byxor.

Eller:

Sara beskrev hennes utlandsresa i hennes dagbok.


SIN SIN SIN! Det ska stå SIN/SINA!

Grundregeln lyder följande: när det ägda (byxorna och dagboken) tillhör subjektet (Mikael och Sara) i satsen skall pronomenet vara sin/sina.

/SvensklärarN som ska lugna ner sig genom att sätta upp krokar i badrummet.



Kommentarer

Anonym
Gillar människor som stör sig på sådant. Gillade dig. Tills det att du ville använda ordet "harang" i föregående blogginlägg och skrev det med två r. Säg att det ej var avsiktligt.
Hej Anonym! Spännande att mina språkhettningsinlägg väcker debatt. Givetvis var det ett slarvfel. Tack för att du uppmärksammade mig på det nu rättade stavfelet :)

Skriv en kommentar