Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Skriftliga fel jag stör ihjäl mig på, del 3

2011-05-16 16:59:13 i Allmänt



I dagens VF hittas en recension med följande rubrik:

Hög energinivå med briljante Jenny Wilson


Jag ställer mig frågan: Sedan när blev Jenny Wilson en man?

Denna skrivregel är enkel: Suffixet "e" ger maskulin form. Wilson är en kvinna och beskrivs således med adjektiv med suffixet "a". Alltså:

Hög energinivå med briljanta Jenny Wilson

(Att det ska vara så himla svårt för en del journalister att skriva rätt! Jag skiter i om Tryckfels-Nisse varit framme).




Kommentarer

KKVL
Älska språk-hettningar.

Kram från storebror!



Tack, äntligen slipper jag fundera över detta mer!

Skriv en kommentar