Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Hur man tacklar telefonförsäljarnas lockbetesteknik.

2011-03-21 17:13:04 i Allmänt

Jag funderade lite på telefonförsäljartyper.

Personerna som ringer dessa samtal är ofta från Stockholmstrakten. Det är män i 25-30 årsåldern med för mycket hårvax och lite för välpumpade pectoralis major-muskulatur i förhållande till deras stackars spinkiga ben. De har en påträngande, övertrevlig röst som man efter 30 sekunders malande vill spy på. Den andra typen är tjejer i samma ålder, ofta uppväxta i någon "halvtpålandet/halvtistan-del" av Sverige och därmed utrustade med en charmig, lite halvtöntig, dialekt som försälningscheferna tycker "säljer bra". Dessa kvinnor är även de övertrevliga men inte alls lika överrumplande som deras manliga kollegor, utan kvinnorna besitter istället ett falskt lugn vilket är en bra manipuleringsteknik de fått lära sig under den senaste kick off-helgen som även innehöll små workshops i försäljning.

Så här gör jag:


RIIIING!
Jag - Carolina.
TF - Hej Carolina, jag heter XX och ringer från XX. Hur är läget?
Jag - Bra till du ringde (Varför ska alla telefonförsäljare envisas med att fråga hur det är som om det angick dem?)
TF - Hehe. Nu är det så här va. Vi har ett mycket prisvärt erbjudande till bara dig
Jag - Ja. Kör på. (tänker tyst för mig själv: Tjenare.. halva Sverige har väl fått utstå detta samtal).
TF -
Om du bara gör si och så och betalar ditt och datt och skriver in det här och det där OSV OSV OSV.
Jag (alternativ 1, om jag har en bra dag) - Vet du, XX, vi gör så här. Skicka mig det där på till min (påhittade) mail så ska jag läsa igenom det och överväga ett beslut.
Jag (alternativ 2, om jag har en sämre dag) - Mitt tips till dig nu är att vi avslutar detta samtal och att du istället ödslar tid på någon annan som är intresserad av det du har att erbjuda. Adjö.




Kommentarer

Jag brukar bara säga att jag inte får ta sådana beslut, jag har en godeman som gör det åt mig. Sen är den diskussionen över :)
Hahahaha! Det är ju råbra! Det ska jag också börja med!
Chris
jag brukar bara säga till säljaren..



JAG - Kan du ge mig ditt hemtelefonnummer så ringer jag upp dig sen va.

SÄLJAREN - det kan jag inte göra.

JAG - Precis! då vet du hur jag känner. Adjö! (KLICK)
Chris
Jag brukar bara säga såhär till säljaren.. :)



JAG - Kan du ge mig ditt hemtelefonnummer så ringer jag upp dig lite senare, är upptagen just nu.



SÄLJARE - men det kan jag inte göra.



JAG - Precis! då vet du hur jag känner. Adjö! (Klick)

Skriv en kommentar