Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Love, love, love - BLA BLA BLAAAAA.

2010-04-12 15:10:42 i Studentlivet

Som sista uppgift i skrivkursen jag läser utöver lärarutbildningen har vi fått i uppdrag att skriva KÄRLEKSLYRIK. Skjut mig. Ungefär 80 % (om inte mer) av texterna jag skrivit till vänster i kategorin "Texter och dikter" handlar om kärlek. Så det kanske inte är svårt. Svårigheten ligger dock i att det inte längre går att komma undan med traditionella kärleksformuleringar. Nu måste man förvåna. Eller åtminstone avancera.

Här är uppgiften (och ja, genom att publicera den vädjar jag därmed om er hjälp! Deadline på fredag och jag har inte ens börjat än!)

Ni skall skriva en kärleksdikt. Ni väljer själva lyrisk form (metrisk vers eller fri vers) och omfång (från c:a en halv sida till max. två sidor).


Välj ett av följande alternativ:


1. Skriv en kärleksdikt som är traditionell i den meningen att den handlar om kärlek mellan människor.  Ni får gärna försöka skriva en kärleksdikt som å ena sidan är okonventionell och bryter mot de gängse förväntningarna, t.ex. när det gäller traditionell kärleksmetaforik, men som å andra sidan i något avseende anknyter till kärleksdiktens klassiska formspråk, t.ex. när det gäller bildspråket (än en gång) eller inslaget av passion/sinnlighet.


eller:

2. Skriv en kärleksdikt som handlar om en annan kärlek än den mellan människor, t.ex. kärleken till ett föremål eller en företeelse, kärleken till naturen/årstider etc. etc.


eller:

3. Skriv en kärleksdikt som på en och samma gång kan tolkas å ena sidan som att den handlar om kärlek mellan människor men som å andra sidan också kan inrymma en alternativ tolkningsmöjlighet, metalitterär, existentiell/religiös etc. Här är jag ute efter dubbeltydigheten. Man skulle kanske kunna kalla det för en kärleksdikt med allegoriska tendenser.

 


Skriv en kommentar