Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

VFU-besök.

2009-10-16 10:57:57 i Studentlivet

Idag har jag haft besök av min lärare på universitetet. Hon kom hit strax efter åtta och åkte nyss. Hon har varit med på en lektion och sedan samtalat med mig och min handledare om lektionens och momentets upplägg. Jag tycker alltid det är spännande (och nervöst såklart) när jag ska bli bedömd, men det extra pirret ger också en skön adrenalinkick som gör att jag presterar lite bättre. Det jag själv kände att jag missade på var avslutningen av lektionen. Eleverna hade spelat ett grammatikspel som jag gjort och de blev klara 10 minuter fortare än vad jag tänkt. Då fick de arbeta lite till i häftena och då de arbetade så bra blev jag så förvånad då den 70 minuter långa lektionen helt plötsligt var slut. Jag sa bara Tack för idag, trevlig helg och vi ses på måndag! Istället skulle jag, när det var kanske tre minuter kvar, återkoppla till vad dagens lektion handlat om och fråga eleverna om de hade några frågor innan jag släppte iväg dem. Jaja. Min lärare var nöjd och jag är nöjd, så det känns bra i alla fall.


När nästa vecka är förbi har jag gjort 17 veckors praktik sammanlagt, alltså fördelad över 3 och ett halvt år. Jag har trivts väldigt bra här på Malgomajskolan, men min musikpraktik vill jag göra i Umeå. Dels för att Malgomajskolan inte har någon musikestetisk utbildning och dels för att jag vill se en annan skola och se hur lärare jobbar på andra skolor.

 

 


Skriv en kommentar