Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Första snön är alltid vitast.

2009-10-07 08:49:45 i Musik!

Imorse vaknade jag av Thimmies skall utanför mitt fönster. När jag tittade ut sprang hon runt, runt i snön och skällde och åt upp några snöklumpar. Den första (riktiga) snön kom inatt. Det ligger ett vitt snötäcke över hela Vilhelmina, dock tror jag det hinner tina bort innan lunch. Snön som kommer för att stanna är inte riktigt välkommen. Än.

Tomas Andersson Wij är en herre som skrivit en himlarns fin låt om just den första snön, så idag får det vara dagens låt. Här är texten. Alltså, han kan verkligen sina formuleringar.

Första snön är alltid vitast
den faller tung och tyst nu inatt
plogbilen kryper nerför gatan
och snögubben har en plasthinkshatt
tänds det en stjärna så följer jag dig
det är så lite som håller mig kvar
spåren efter oss dem har snön jämnat ut
och tystnaden ger mig inga svar

Första snön är alltid vitast
den ligger över mina fönsterbleck
som en alpkedja av julaftonsminnen
av gran och gräl och farsans gråa säck
och om tre fyra timmar ska klockorna slå
från Södermalm till Vasastan
all väntan är över
men inte för mig
jag ska lägga mig och sova hela dagen

Första snön är alltid vitast
och jag vet det var länge sen den föll
de vitaste kristallerna blev svarta
och din kind bets av en ny sorts köld
i vimlet av människor har jag sökt din blick
för att se om det finns något kvar
och vem jag än träffar
och hur det än blir
är du aldrig utbytbar

Första snön är alltid vitast
rinnande marshaller i Gamla stan
stora flak av is vid Nybrokajen
Första snön är alltid vitast
den faller tung och tyst nu inatt
plogbilen kryper nerför gatan
och snögubben har en plasthinkshatt
tänds det en stjärna så följer jag dig
det är så lite som håller mig kvar
spåren efter oss dem har snön jämnat ut
och tystnaden ger mig inga svar

Första snön är alltid vitast
den ligger över mina fönsterbleck
som en alpkedja av julaftonsminnen
av gran och gräl och farsans gråa säck
och om tre fyra timmar ska klockorna slå
från Södermalm till Vasastan
all väntan är över
men inte för mig
jag ska lägga mig och sova hela dagen

Första snön är alltid vitast
och jag vet det var länge sen den föll
de vitaste kristallerna blev svarta
och din kind bets av en ny sorts köld
i vimlet av människor har jag sökt din blick
för att se om det finns något kvar
och vem jag än träffar
och hur det än blir
är du aldrig utbytbar

Första snön är alltid vitast
rinnande marshaller i Gamla stan
stora flak av is vid Nybrokajen
och fasaderna av ljus på Stureplan
och någonstans där ute finns du och jag
de vi var - de vi kunde vara
all väntan är över
men inte för mig
jag ska lägga mig och sova hela dagen.
och fasaderna av ljus på Stureplan
och någonstans där ute finns du och jag
de vi var - de vi kunde vara
all väntan är över
men inte för mig
jag ska lägga mig och sova hela dagen.

Kommentarer

Jag har fått TRE mms på snön imorse, TRE! Jag längtar hem hem hem
Det snöade jätte mycket här i morse!

Skriv en kommentar