Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Hjälp mig att lösa mysteriet med de avbrutna träden!

2009-05-17 14:54:23 i Allmänt

Igår på eftermiddagen åkte jag och Patrik ut till stugan för att grilla med Göran och Elisabeth och bara ta det lugnt.


Titta hur fågelskrämmorna har stått och kramats hela vintern!


Japp var lite ledsen eftersom han var blöt och inte fick komma in.


Vi gick en promenad..


och Elisabeth visade oss en märklig sak. Väldigt många träd var avbrutna på mitten.


Så här såg de ut! Flera hundra meter av vägen kantades av dessa avbrutna träd. Först trodde jag att det var ett busstreck av uttråkade barn, men efter att vi sett flera 100 sargade träd insåg vi att så inte var fallet. Min teori var att de som äger marken kanske tänkt avverka och varit stressade och gått runt och knäck träden som senare ska fällas, men varför inte märka upp dem med penna eller band istället? Och jag, som ju faktiskt har vistats mycket i skog, vet att inte ens dårar väljer att gallra på det där idiotiska sättet. Det fanns ingen som helst gallringslogik och jag blev irriterad av att träden var förstörda.


Här slås dock min gallringsteori i spillror av att en tall är bruten fyra meter upp från marken. Ingen människa är så lång. Flera tallar som nådde 7-8 meter över marken var avbrutna på mitten. Det är så konstigt. Ni kanske tycker att vi är knepiga som filosoferar över sånt här en lördagkväll mitt i skogen, men jag kan inte låta bli att grubbla på det. Vad tror ni? Vi startar en diskussion vettja!

Kommentarer

Jag har en bra teori, det brukar hända hemma i Kittelfjäll också när det stormar jättemycket. Det går små tromber genom skogen som vrider omkull träden och kastar dem åt olika håll. Min pappa brukar i alla fall säga att det är det som händer. Faktiskt ganska otäckt när man se stora stora granar avvridna några meter upp. Sjuka krafter!
Mamma
Om det som i vinter varit mycket snö på träden och det blivit tö så kan stora träd och grenar knäckas av snötyngden det är min teori.

>Kram Mamma !
Eller så är det helt enkelt en gigantiskt jättebäver!

Skriv en kommentar