Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Poesi önskad, poesi serverad

2008-09-08 23:18:54 i Texter/dikter

Mer av mina texter önskas i bloggen och serviceminded som jag är (?) så lyder jag. Denna dikt skrev jag för väldigt längesedan. Närmare bestämt ungefär två och ett halvt år sedan. Den är skriven till en vän som ska resa långt bort nu och jag tänkte att den här texten passar bra nu. Ett avbrott i resfebern!




Som en vägg att falla emot när tapeten falnar.
En början på en lösning, en ny, vacker tråd.
Kanske en öppning i en labyrint som sakta dalar.
Jag vill vara den väg i en korsning du väljer i hopp om nya råd.

När mörkret faller vill jag värma dina händer,
jag vill hjälpa dig att packa din väska rätt.
Kanske är det rätt att du säger att du vill se nya länder,
nya tider väntar, nya klichéer och nya fel och rätt.

Du har aldrig verkat efter lagboken,
du har alltid sett dina egna vägar och mål.
Många har nog tänkt; "du är så moloken"
medan du klättrat upp hur djupa hål.

Att ligga på gränsen utan att falla över
är att skicka en annan att springa runt.. jag menar chill!
Att utöva ett väl inövat "utifall att manöver",
är som att balansera på en lina man längtar fram till

För det handlar om att klara sig,
att inte kapitulera under kraven.

Försöka hitta sin egen grej
och inte samlas bland alla andra lik i massgraven.


Kommentarer

Mamma
Hej ! Nu är bloggen fin tycker jag. Ordning och reda på text och bilder.

kram mamm !
I min webbis har det aldrig sett konstigt ut faktiskt. Den är fin, alltså designmässigt och så men som sagt problem att se har jag inte haft : )

När ska vi kanske ses med Jolle och Linwe? För jag ska vara barnvakt på lördagkväll från kanske klockan fyra-fem. Så, att. Men du kanske vill träna också på lördag förmiddag? Någonting+bodybalance? Vad känner du? Vi hörs. Puss
Vackert skrivet! Älskar det slutliga stycket.
mumrik
åh! den dikten är mycket värd ska du veta!

resfebern närmar sig sitt klimax iaf.. för på söndagmorron bär det iväg!

Jag tänkte ringa dig imorron (lördag) och säga hejdå, bara så du vet :)

Skriv en kommentar