Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Reklampaushelvetet.

2008-11-15 19:38:14 i Texter/dikter

Så här på lördagsaftonen ger jag er en dikt jag skrev i april i år. Jag döpte dikten till "Reklampaushelvetet" mest på grund av att jag hatar reklam och när det blir pauser i liv. På riktigt. Sådant gör mig förvirrad.


Om man kunde programmera in sig själv

på "rätt" kanal kanske allt skulle bli enklare.

Allt kanske skulle falla på plats som

pusslets sista bit som saknats i flera dagar.

 Eller så skulle allt bli sådär mellanmjölksaktigt

och tisdagsdeppigt

som en eftermiddag i sällskap med duggregn.

Allt kanske skulle filmas av ett annat team,

vid en annan station och sändas

på en helt annan kanal.


Om man kunde programmera in sig själv

på "rätt" kanal blir nog allt rätt medelbeiget

 och inte så där kringelkroksgalet

det kan bli ibland om man råkar trycka in fel kanal.

Allt skulle vara tryggt om man bara hade

 ett program att välja,

inklusive reklampaushelvetet.

 Men sen då?

När mediehysterins gamar tröttnat?

När de vill se något "nytt"?


Om man kunde programmera in sig själv

på "rätt" kanal tror jag att man

 lika gärna kan skjuta sig själv.

För vad händer med alla felsteg man tar,

 allt man lär sig under tiden och

 vad händer med den saknade pusselbiten?

 Vem får chansen att hitta den?


Jag letar fortfarande efter pusslets sista bit

 och det spelar ingen roll hur många pussel

som konkurrerar ut mitt tålamod så länge jag

 inte ser hela motiv.

Jag letar fortfarande program,

kanal och en station att utgå ifrån.


Och än fast jag vet att det är

att kasta sig rakt ut bland gamarna

      - bland tillfällen att vilja skjuta sig själv -

        vill jag hitta pusselbiten bland alla frånvarande bitar

 i det gigantiska, överreklamerade utbudet

 av tankar som rivaliserar med logiken.
 

Carolina - 2008-04-06


Skriv en kommentar