Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Som den konstnärssjäl han är.

2008-08-11 21:10:40 i Allmänt

Patrik blev helt vild av extas imorse när han kom på att vi har ytterligare en ledig dag framför oss. Han föreslog akvarellmålning inför morgondagen. Patriks farfar var bror med Lars Matsson och det kan ju förklara hans glädjeutbrott för den enkla akvarellkonsten vi imorgon alltså ska ägna oss åt.

Lars Matson 1933 - 1994
Efter studier i Göteborg på Valands Konstskola hamnade Lars Matson åter i Sorsele. Han hyrde en ateljé i gamla polisstationens arrestlokaler och utvecklade där en unik stil som kom att prägla hans måleri genom hela livet. Konstnär'n i byn drog till sig personligheter, både lokala profiler och Sverigebekanta artister. Han levde tillsammans med familjen i en gammal ombyggd uthuslänga och drog sig fram med en knapp ekonomi. De artister och kulturpersonligheter som han bekantade sig med under denna tid kom att betyda mycket för det riktiga genombrottet i Stockholm 1962. Då utställningen plötsligt besöktes av Operasångare, skådespelare, erkända konstnärer och storföretagare så kom pressen och med pressen kom även Lars Widding som kom att skriva flera viktiga artiklar i Expressen om konstnären.

 

Källa: www.ateljematson.com

För vetskapen tänkte jag.

Kommentarer

Både jag och min syster äger faktiskt varsinn lars matson. Vi fick dem i doppresent. Jag är ganska stolt över den, för det är ju först nu när man blivit äldre man fattat vad men egentligen fått.

Skriv en kommentar