Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Bia vs Thimmie

2007-12-19 13:38:38 i Allmänt

Mamma och pappas snart 9-åriga flat coated retriver-tik Thimmie brukar ibland roa sig med diverse busstreck.
Bland annat har hon käkat upp mammas hemmagjorda marsipanfigurer som fint stod uppställda runt pepparkakshuset. Hon åt upp alla familjemedlemmar inklusive Patrik och hans fotboll. En sommar för några år sedan gav hon sig på några väl utvalda kotletter som hon smidigt tuggade upp. Denna gång var det julens ischoklad som fick sig ett bittert slut på, det om än korta, livet. Mamma hade ställt ut ischokladen på bron för att stelna. Thimmie, som är en klok (och matglad) hund insåg sin chans att följa med ut när pappa gick ut. Det pappa inte märkte var att Thimmie inte följde efter honom utan stannade på bron. Ni förstår själva fortsättningen. 18 ischoklad inklusive de hårda aluminiumformarna i diverse färger smällde hon i sig. Choklad i sig är farligt för hundar. Aluminimformar som kanske klumpar ihop sig är livsfarligt. Familjen höll andan några dygn innan Thimmie på eget initiativ kom på att maginnehållet kanske inte var ämnat för hennes hundmage. Slutet gott, allting gott - som man brukar säga.

Bia däremot är ingen fanatiker av människans kost. Vi kan ha mat på köksbordet, köksbänken, det relativt låga soffbordet och Bia bryr sig inte. Vi gjorde ett pepparkakshus, eller ett kråkslott rättare sagt, nu till julen och det står på byrån i hallen där Bia, om hon skulle vilja, lätt skulle kunna hoppa upp och käka upp huset. Egentligen är det rätt komiskt att när jag skryter som mest på Bia så busar hon som mest. Antagligen är det hennes trotsålder som är under kulmination. Igår tuggade hon lite i en kudde, idag tjuvstartade hon julaftonen genom att öppna ett paket - med tänderna.

image9image10

Kommentarer

Mamma
Hej ! Kul betraktelse över hundägarlivets vedermödor. Matgladheten kommer med hundens åldern så ropa inte hej. Nu väntar jag på att få fira jul med mina barn, make, mamma och bröder med familjer.
Härligt! Kör försiktigt !
Kram Mamma !
Bia är min favorit, med löven och bollen :) riktigt lurig rackare. Men då har jag ju personligen inte träffat Thimmie, som dessutom verkar mer påminna om mig.. älskar mat! :D

Skriv en kommentar