Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

C

2013-03-10 20:22:00 i Allmänt

Nu är det dags att skriva om en person jag tycker mycket om.
 
Han kan vakna före sju på helgen och ligga och vänta till jag vaknar
Han tycker att jag klär mig för dåligt när vi ska ut på utflykt så han står och
drar ner mössor över öronen och halsdukar ska helst snurras ett varv extra
När han hälsade på mig första gången bjöd han på sig själv
och drog skämt och sjöng och då kände jag på en gång
att jag nog kan tycka om honom
Ibland kan han sitta tyst och köra bil en lång stund
och jag somnar nästan på sätet bredvid
och rätt som det är säger han något
något där man är medräknad
 
Han bäddar sängen på ett särskilt ordenligt sätt
Ibland är han som en gammal gubbe som muttrar över dåliga vägar,
företeelser som stör honom och så står han och gubbvaktar vid fönstret,
kanske kommenterar något om att det blivit kallare ute
Han minns exakt vad jag hade på mig första gången
han såg mig i september förra året
och fyra månader senare hörde han av sig till mig
och min första tanke var att det var för tidigt att träffa någon
att jag ville vänta med det
men sen tänkte jag att han var för intressant för att släppa,
ville träffa honom, bara över en lunch.
Direkt efter lunchen ville jag träffa honom igen.
 
När han går förbi mig drar han snabbt med handen på min axel
När vi hade träffats i tre veckor frågade han om jag ville fira påsk med honom
och igår sa han att han längtar till i sommar för "då ska vi fjällvandra".
Han tar med mig på ett självklart sätt,
visar mig fina platser och berättar om saker.
Ibland när jag pratar på som jag kan göra sitter han helt tyst,
ibland tror jag inte han lyssnar
men så någon dag senare kan han följa upp min monolog med en fråga
då har han tänkt på det jag sagt och undrar han något så frågar han
När vi ska skiljas frågar han om han och Jax får komma nästa dag
och då säger jag: ja, det får ni, om du vill?
"Ja" säger han "annars skulle jag väl inte fråga?"
 
Jag tycker om det nästan sävligt lugna i honom, lika mycket tycker jag om det beslutsamma temperament han kan visa i andra situationer. Jag tycker om hans företagsamhet. Mest tycker jag om partiet där hans axel blir till hals. Och när han vandrar runt här i yllesockar, skjorta och tjocktröja och ger mig kramar.

Kommentarer

Susanne
Vad fint du skriver!
Monika Helena
Men vad fint du skriver. Lycka till! Kram.
Kikki
Oj,vad du skriver fint. Man får tårar i ögonen.
Tycker faktiskt att ni passar bra för varandra.
Kram till er båda!
Lars-Åke Mårtensson
håller med kikki till 100 %

Skriv en kommentar