Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Nu är det jul här i mitt hus!

2012-12-23 19:29:43 i Allmänt

Tänkte att jag skulle visa hur jag julpyntar i mitt hus. I mitt kök har jag polkagrisrandiga gardiner, hyacinter och en amaryllis.
 
I ena fönstret har jag lagt en ljusslinga bakom min hemmagjorda adventsljusstake av terrakottakrukor som jag målat vita.
 
I kökssoffan har jag en fårskinnsfäll och juliga kuddar som mormor sytt till mig.
 
På tavellisten sitter de små tomtenissar som vakar över mig.
 
Och så den välfyllda värmeljusburken - ett måste så här i juletid!
 
Vi går vidare till vardagsrummet. Där har jag hängt upp papperspynt i form av röda klockor.
 
Ett fat med ljuslyktor och ett blomarrangemang.
 
Lucian som jag fått av mamma har tappat alla ljus utom ett - skall åtgärdas under julledigheten. Så där kan hon ju inte se ut, stackarn.
 
I fönstret står de tre bockarna Bruse.
 
Adventsljusstaken med vitmossa och flugsvampar och så en traditionsenlig polkagrisskål som Kristoffer och Kajsa nallat ur!
 
Älskar hyacinter och har dem lite överallt.
 
I fönstren hänger pappersstjärnor.
 
I ett av mina småfönster (har sammanlagt 9 stycken!) står en loppisfyndad luciakör och sjunger och vätten kollar att allt går rätt till. Och så en hyacint till förstås!
 
Uppe i biblioteket står änglaspelet. Var så fascinerad av det som liten.
 
I sovrummet har jag bäddat med julesängkläder och ställt ett litet rött ljus på hyllan.
 
På byrån ligger en julduk som farmor gjort och så ännu en godisskål - skumtomtar!
 
Två små lucior - mycket gamla ljus som man absolut inte får tända! Står på spegelbyrån och är söta.
 
Ännu en vätte - en läskig sådan för han flyttar nämligen på sig ibland, eller är det det bara jag som är virrig. Troligen det senare.
 
På golvet ligger en trasmatta och på sängen en julig yllefilt.
 
Och slutligen det bästa av allt: kälkbarnen! Den här lilla prydnaden hade farmor och farfar när vi syskon var små och farmor sa alltid att det var Kristoffer som skjutsade mig på en kälke. Så fint. Nu har den fått en hedersplats.
 
Julgranen visar jag en annan dag!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Erik Johannes Nyström
Skålen med polkagrisar såg hemskt inbjudande ut! :)
Monika Helena
Men så fantastiskt fint du har det. Hoppas att du får en riktigt lugn och skön julledighet.
Åh vad fint du har det! Jag gillar verkligen att se bilder från ditt hem. Håller själv på med en säng som ser nästan exakt ut som din, snart ska den flytta upp i vårt sovrum :-)

Skriv en kommentar