Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Lyriskt lärande.

2011-03-16 22:20:22 i Texter/dikter

Under en av mina svenskämnespraktiker hade jag ett lyrikmoment med en natur/teknik-klass. Jag gav dem i uppdrag att välja tre ord och de valde Vatten, Öl och Morgondagen. Med dessa tre ord skulle de skriva en "stafettdikt" som går ut på att man skriver ett ord var. Jag tycker dikten blev mycket bra. Det är roligt att ha sådana här saker sparade bland hemtentor och inlämningsuppgifter.


I vattendraget spelar näcken i takt med vattnet
Som vattenfallen majestätiskt rinner ned från bergen
rinner ölet från flaskan ner i glaset
Daggövertäckt gräs mot nakna ben
I fantasins korridor visar sig mänsklighetens vilja
Men vad spelar det för roll - imorgon är en ny dag

(Ps: Bra idé: Blogga om dina gamla elevers diktande när du inte skrivit något själv på länge! Hehe. Ds).

 

 



Kommentarer

Otippat att Vatten, Öl och Morgondagen var ordvalen. Vattnet behövs morgonen efter ölintaget.
Anonym
Spännande (:

Skriv en kommentar