Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Några ord om Grammisgalan.

2009-01-07 22:02:15 i Musik!

Så  var den över för i år. Som alla andra år. Den stora musikfesten. De finkulturellas stormarknad. En anledning för skäggiga ljudtekniker att utnyttja gratis alkohol till en i de allra flesta fall fördömd utgång.

Nina Persson får priset som vackrast för denna afton då hon in på på scenen skred i en kreation av sammet som kombinerades av en slags "fjädergrej" på huvudet. Tänk att få vakna upp med den människans utstrålning varje dag.
Roligast var Håkan Hellström som knep "årets manlige artist" före Kleerup. Jag ljuger inte när jag säger att jag skrek av lycka där jag satt i soffan. Kleerup är nog den mest överskattade artisten någonsin. Han kan ju inte ens skapa normala meningar i huvudet under kritiska intervjuögonblick. Skandal. Håkan dock - han roade hela svenska folket med ett försök till svar på Adam Alsings fråga om hur många sjömanskostymer han ägde.

Årets jazznominering drog ned tempot en aning då vinnarna i sitt tacktal skänkte en tanke till en avliden, mycket talangfull musiker som banat  många vägar inom den jazzmusikaliska genren. Det var mjukt, ärligt och rätt.

Jag är imponerad av Anna Ternheims tacktal. När jag och brorsan såg henne som förband till en utav Winnerbäcks novemberkonserter för flera år sedan svor hon efter varje låt i brist på annat mer kvalitetsfyllt mellansnack. Men i år, ikväll och på scenen höll hon sig borta från svordomarna och levererade ett klassikt Grammis-tacktal kantat av en typisk Anna-humor. Bra. Missförstå mig rätt, artister och folk i allmänhet får enligt mig prata som de vill och använda vilka ord de vill som ingår i deras ordförråd. Det jag dock avskärmar mig ifrån är när dåliga ord tar platsen ifrån de mer avvägda orden som jag vet finns hos många artister eftersom jag lyssnat på deras album.

Ett år kvar till nästa Grammisgala. Ett år av musik, nykomlingar, gamlingar och texter. Jag älskar låttexter.

Skriv en kommentar