Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Hundar, hundar, hundar

2017-01-31 21:36:00 i Allmänt

Major vilar sig efter några rundor på sjön! Bild från i söndags.
Tänkte att det kan vara roligt med en uppdatering om vad som händer på hundfronten! Jax har det extra fint nu i dagarna och har besök av en löptik. De har parats två gånger och ska paras ännu en gång i morgon. I natt vaknade jag av att Jax ropade på henne (hon bor i Imras hundgård + hundhus) och hon svarade genom att yla tillbaka. Så höll de på från klockan 04.30... Major blir avundsjuk och går omkring här inne och piper som en annan pipleksak. Vi har Jax och Bodil (hehe, så gulligt namn på tiken) åtskilda i varsin hundgård. Vet att flera brukar släppa ihop hanhund och tik som ska paras och låta dem vara tillsammans ett par dagar men det känns inte rätt för oss. Dels finns det en stor risk att de skadar varandra om det går för fort eller för hårdhänt till och dels kan både tik och hane bli otroligt stressade av det. Ännu en anledning är att det är betydligt enklare att hålla koll på parningarna så man verkligen vet att hundarna har fullföljt dem. Dessutom: Jax är ju värd rätt mycket, både i tid och pengar mätt, och att vara vid hans sida när han träffar tikar ger både oss och honom trygghet - även hur snäll tiken än må vara. Djur är alltid djur!
Major har också det bra och även om han inte är nog meriterad för att avlas på så får han göra andra roliga saker, som att springa lös på sjön och gå lydnadskurs! I kväll var näst sista träffen och det finns en HEL DEL att jobba med om man säger så och jag har ju sagt att lydnaden med Major är mitt hundprojekt denna vår. Han hade det inte lätt i kväll för det var både en löptik hemma och så när han skulle slappna av och få komma hemifrån är det en löptik på kursen OCKSÅ, haha, stackars Major!
Går fortfarande i valptankar och jag har inte släppt önskan om en helt egen hund. En liten valp som köps med syftet att bli min tävlings- och brukshund. Just nu i livet med ettåring, jobb och nystartat företag ryms det dock inte. Ett valpköp för mig innebär att jag vill lägga otroligt mycket tid på hunden, framförallt det första året men även senare. En promenad om dagen räcker inte på långa vägar med de mål jag har. Jag hoppas att drömmen kan bli verklighet så småningom - förhoppningsvis relativt snart!
Ps: Jag ska visa er bilder från lördagens kalas då vi firade världens roligaste och finaste ettåring men nu är jag så trött att ögonen går i kors så det blir fika och så bums i säng! I morgon kanske!
 

Kommentarer

Therese Bjärstig

2017-02-01 - 17:49:59
Klokt resonerat som alltid! 👍🏻Din tid kommer, fokusera på företag och busig ettåring! Här hade vi hoppats att vår tänkta valp skulle vara på jäsning, men den tik vi vill ha valp från tycks ha hoppat över löpet denna gång :-/ men den som väntar på något gott... mest väntar nog Svea som väldigt gärna vill ha en egen hund men som i brist på annat nöjer sig med en jakthund som näääästan blir hennes även om vi får låna den till jakten 😊 Kramar!
Svar: Åh vad spännande med en liten valp på gång! Vad blir det för ras? Ni är varmt välkomna att gå kurs! Ska mest troligt ha valpkurs till våren eller hösten :)
Carolina Lidström

Therese Bjärstig

2017-02-01 - 17:50:51
PS. Granntiken löper så det där med ylandet känns igen 😂 DS.

Skriv en kommentar