Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Onsdagslista!

2015-12-16 21:14:56 i Allmänt

I dag blir det en lista som jag hittade i den stora bloggosfären.

Matvanor.
Bästa maträtt? Moules marinières.
Bästa efterrätt? Finns så många goda men storebrorsans hallonsorbet är himmelriket. 
Bästa dryck? Iskall mjölk och iskallt Dalasjövatten.
Hatdryck och maträtt? Red Bull (förstår mig inte på människor som häller i sig sån skit frivilligt) och blodpudding. Huvva.
Bästa alkoholdryck? Något friskt, torrt Chablisvin! Eller Amarone. Då får man välja sina tillfällen.

Använder du smör på smörgåsen? Självklart.
Smågodis eller färdiga påsar? Smågodis när det är bra utbud så man kan stå länge och välja.
Bästa soppan? Pappas trattkantarellsoppa!
Favoritglass? Piggelin.
Shoppingvanor:
Hur mycket shoppar du för varje månad? Väldigt svårt att svara på då det vissa månader är 0 kronor och vissa månader tusenlappar... Men kanske 1000-2000 kr om man slår ut det?
Har du mer skor än kläder? Nej. Jag är ingen skoperson. Jag gillar skor men inte sådär maniskt mycket att jag kan surfa runt efter skor i evigheternas evighet. Jag hittar några jag trivs med och så använder jag dem länge tills de går sönder.
Favoritplagg? Mina kashmirtröjor som jag inte vågar använda just nu i rädsla för att töja ut dem med stormagen.

En saknad tröja som väntar på mig i klädkammaren.
Favoritfärg på kläder? Marinblå och ljust gammelrosa/grå.
Favoritfrisyr: Flätor i någon form.
Bästa mönster: Randigt.
Bästa accessoar: Min guldring som jag fick när jag fyllde 20. Det är min farmors förlovningsring och farfars förlovningsring har gjorts om till två örhängen. Nu har jag dock tagit av mig ringen i rädsla av att fingrarna ska svälla så mycket att jag inte får av mig ringen.
Underkläder? Snygga och bekväma.
Hatplagg? Var ska jag börja? Tröjor med feta plasttryck som skriker kemikalier ligger först på listan i alla fall...

Arbete, utbildning:
Jobbar eller pluggar du? Jag jobbar.
Vad vill du bli? Just nu trivs jag jättebra med det jag jobbar med men om jag kommer på att jag inte vill jobba som lärare längre är jag inte främmande för att byta karriärbana.
Trivs du med ditt jobb/din utbildning? Ja! Har skrivit mycket om mitt jobb i kategorin "jobbet". Läs där om ni vill bli gymnasielärare!
Är lönen viktigast? Nej, jag gör inte vad som helst bara för en gigantisk summa på kontot varje månad. Däremot kan jag tycka att antal år i utbildning bör avspegla sig på lönen. Fast å andra sidan vet jag inte många yrkesgrupper som har tre månader betald semester/år heller. Skulle vi lärare inte vara ferieanställda skulle vi förmodligen komma upp några tusen i lön/månad. Nu är jag ingen ekonom och spekulerar bara, men det känns ju rimligt i alla fall.
Lite allt möjligt:
Har du barn? Ja, en sprattelgubbe/gumma i magen som vi får träffa i januari! Hurra!
Älskar du någon? Ja! Christoffer, min familj och våra fyrbenta vänner.

Hahaha, Mini-Major!
 Betyder familjen mycket för dig? Ja! Är så glad över min familj och att vi trivs tillsammans och finns där för varandra.
Var åker du helst på semester? Till ett tyst och lugnt ställe där man kan gå runt och inte bry sig så som Handsksjökojan i Raja, stugan i Dalarna och så tycker jag om Italien och drömmer om nästa gång jag får åka dit.
Bästa klimatet? En solig dag i maj och en krispig dag i september. Mmmmm.
Hemmafest eller krogen? Förfest hemma!

Kommentarer

Jessica
ojoj inom ett år kommer du vara tvungen att lära dig att äta blodpudding. Ett tips när det väl är dags. Rårivna morötter, stekt bacon, stekta äppleskivor, smör och lingonsylt. Då går det faktiskt att få ner någongång :)
Svar: Åh hjälp :( Men tillbehören lät ju goda i alla fall :)
Carolina Lidström
Sandra
Halloj! Sandra från amningskursen här :) kul att kika in och vad bra du skrivit om amning/kursen!
Och himla fina jämtar (världens bästa hundar! ❤️)

Blev så vansinnigt nyfiken på varför du kommer att måsta börja äta blodpudding inom ett år? 😂
Svar: Hej Sandra! Kul att du skriver! :) Ja, både jag och Christoffer tycker att amningskursen var jättebra! Och jämtar ja.. de är helt underbara! :)
Jag tror min kompis Jessica menade att blodpudding är vanlig mat i en småbarnsfamilj ;)
Carolina Lidström
Sandra
Hahaha okej, äh då kan du då va lugn. Blodpudding existerar icket i vårt hem iaf ;)
God fortsättning och lycka till med förlossningen!
Svar: Skönt! ;) Tack så jättemycket! Nu är det inte så lång tid kvar (såvida jag inte går över två veckor... ;) )
Carolina Lidström

Skriv en kommentar