Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Torkad föda

2014-10-06 20:11:00 i Allmänt

Basilika och chili är något vi ofta använder i matlagningen så i somras odlade jag två stooora basilikaplantor (en inne och en i växthuset) och så en chiliplanta som gav cirka 35 frukter i växthuset. Jag har lufttorkat allting på ett bärrensargaller eftersom det är viktigt att det inte blir lufttätt någonstans då det kan börja mögla då. När man torkar krymper mängden drastiskt men jag föredrar torkning framför att frysa kryddor då jag tycker att smaken försvinner då. Att torka grödor tar lite tid beroende på vad det är man torkar. Basilikan tog ungefär tre veckor och chilin tog två veckor.
 
 

Skriv en kommentar