Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Mami.

2010-03-03 16:20:44 i Allmänt

Den tredje mars för 52 år sedan föddes en fräknig liten tös på ett lasarett i Dalarna. Hon fick namnet Annica och kom senare att bli min och mina bröders mamma. Och inte vilken mamma som helst. Hon stöttar när man behöver det, hon skäller när man förtjänar det och hon ger de klokaste råden jag får, även om man kanske inte inser det på en gång. Mamma känner flera hundra barn i och med hennes jobb och hon hälsar alltid lika glatt på varendaste en. Mamma har kuskat runt med mig och vår ponny Pepito på tävlingar och hon gjorde pastasallad så det räckte till hela ponnylaget. Det var mamma som tvingade mig till stallet när jag gjort en hemsk avramling och helst ville sluta rida. Det är jag tacksam för idag. Ibland måste man ha press, ibland måste man ha kärlek, vissa gånger måste man få stöd och ibland behöver man bara någon som säger att "det fixar sig". Mamma och jag är lika envisa båda två och vi har haft vilda diskussioner om saker och ting genom mina snart 23 år, i slutändan löser vi dock allt även om det innebär att mamma under min gymnasietid ibland var tvungen att köra 12 mil enkel resa för att reda ut saker.

Mamma är extremt effektiv och hon är inte den som spiller tid på att göra halvdanna grejer, ska det vara något ska det vara ordentligt är mammas melodi och hennes ambitionsnivå är alltid i samma nivå som hennes energi. Mamma engagerar sig i många olika delar av livets balett, och då hon ofta är inne på de allra svåraste stegen blir hon ibland trött. Då säger vi till henne att lugna sig och så sätter hon sig i solen och vilar ett tag. Mamma älskar nämligen sol Egentligen är det konstigt att hon bor i Sverige. Hon skulle trivas bäst i Italien, efter en strandpromenad med pappa i handen och med solen i ryggen. I början av februari när de allra första vårsolstrålarna börjar leta sig fram drar hon fram filtar och plädar och dukar upp fika utomhus - detta till familjens fasa då termometern ofta ligger runt 10 minusgrader! Tur att vi har uterummet nu där temperaturen med solens samarbete känns något behagligare.


Grattis på födelsedagen, finaste mamma! Älskar dig!

Kommentarer

mamma
Tack för de fina orden det värmer.

Jag har varit i Saxnäs idag och vet du, jag har sett solen, Äntligen !



kram Mamma
LGWL
Vart har den mössan tagit vägen?
KKVL
Den här texten tokgillas :) ang. mössan... den kanske ligger i garderoben hos mormor?
Ann-Marie
Vi gratulerar också.



Ann-Marie o Torsten
Så himla fint!
A E L
E dann mössänn ha ju vortä populer igen.......

Skriv en kommentar