Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Middagsrecension.

2010-01-21 21:09:10 i Allmänt

Jag är i sjunde himlen vad gäller smakupplevelser! Middagen var riktigt god och efterrätten kommer för alltid vara inpräntad i mitt smakminne som en av de starkaste smakupplevelserna i mitt liv. Jag skräder inte orden direkt, och här kommer en matrecension.


Till förrätt åt jag sikrom och smörstekt toast med creme fraiché och finhackad rödlök. 8/10 poäng. En klassisk förrät som för det mesta smakar bra. Denna version av klassikern får extrapoäng för den goda creme fraichén - jag och P misstänker en klick grädde i den.


Till varmrätt åt jag ångkokt och örtkryddad röding som serverade tillsammans med creme ninon, fänkål och noilly pratsmörsås. Jag älskar ju fisk - och särskilt ädelfisk som röding - men pappa tillagar röding mycket godare än vad denna rätt var. Visst, det smakade såklart röding och röding är alltid gott, men jag hade föredragit den ugnsgrillad än kokad. Minus för potatismosen, har svårt för potatismos. Ärtpurén känns lite malplacerad, inte mycket smak, tråkig konsistens och med tanke på att potatismosupplägget i princip är likadant känns den överflödig. Att jag dessutom i framtiden (då jag hunnit bli sisådär 90 år och då tänderna ramlat lös) kommer att leva på puré av olika slag, känns det som om den kan vänta till framtiden. Poäng: 6/10


Och så kom efterrrätten och jag hamnade i någon slags trans. Jag beställde chokladterrin med hjortronsorbet och den här efterrrätten, mina vänner, är möjligen topp tre av det godaste jag någonsin ätit. Choklad och hjortron - en smakkombination värld ett högt pris. Övriga ord överflödiga. Poäng: 10/10

Sammanlagd poäng: 24 av 30 möjliga



Vi. Jag höll på att börja gråta när jag och Patrik skulle skåla. Försökte mig på att hålla ett litet "framtidstal" med det hela slutade att jag generat tittade ner i ett hysteriskt fnitter samtidigt som jag försökte kontrollera mig. Vad hände liksom? Haha! Jag är ju en liten cry baby ibland alltså.







Kommentarer

KKVL
Tja! Såg extremt trevligt ut det där! synd med varmrätten dock, men men.. Jag saknade dock en saftig köttbit ;)

Skriv en kommentar