Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

En tomte som skäms.

2010-01-10 15:23:26 i Allmänt



Bakgrund:

Mamma älskar tomtar. I alla former. Pappa är mer reserverad då det kommer till rödklädda män i skägg. Mamma hade tjatat i flera år för att köpa ovanstående tomte och pappa mumlade mest något ohörbart vid varje gång mammas efterlängade köp kom på tal, så mamma passade på att slå till. En jul då tomten skulle fram från sin plats i garaget upptäckte mamma till sin fasa att tomten var skadad! Han hade ett stort hål i huvudet (se tomtens vänstra sida). Misstankarna riktades såklart mot pappa som förklarade det hela med att han nog kanske möjligtvis råkat "stöta" till honom när han skulle hämta något från garaget. Mamma blev såklart ledsen, men händelsen ledde till att tomten fick en hedersplats vid granen i uterummet och där skyddas han av råbocken i halm som jag och farfar vann en gång på en skolavslutning. Pappa har dock fortfarande en något ansträngd relation till tomten. Idag ringde han och sa följande:

- Ja, idag har vi städat undan julen och jag har ställt tomten i garaget så nu får han stå där och skämmas ett år!

Frågan är vem som skäms mest, tomten eller pappa?

Kommentarer

KKVL
Känns som ett dött lopp dem emellan... men minns du mormors tomte då med käpp? Tror det hände något hemskt med den.... :)

Skriv en kommentar