Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

OCH. Jag gillar det ordet.

2008-11-25 16:15:15 i Texter/dikter

När jag gick i högstadiet klagade mina svensklärare att jag ofta började meningar med OCH. När jag kom till gymnasiet och träffade Urban Wirenblad (kanske en utav Sveriges bästa lärare! Jag hade honom som lärare i svenska a+b, projektarbetesrapporten, historia a och kulturhistoria ) frågade jag honom om VARFÖR jag inte fick använda OCH som jag ville. Han svarade högtidligt på klingande dalmål:'

Carolina. Man får skriva hur man vill. Man får bryta vilka grammatiska och semantiska regler man vill, bara man vet ATT man gör det och HUR man gör rätt. Fortsätt du med dina OCH.

Urban, denna dikt är till dig och alla andra läsare som vill slå ett slag för den personliga stilen att skriva!
INFORMATION INNAN LÄSNING:
denna dikt bör läsas med tungvrickartempo.

Det är vintervila och vintervalla
och yrvilla och kalla händer
och skakiga tänder
och enstaka ränder
mitt ibland fränder.
Och det är tankemönster
och frostat fönster
och ordlek och lek med ord
och tävling med vintervalla i snöyra
och dyra decembermånad och lånad
och hånad och ingenting mera.

Det är mörka morgnar och minnen i djup
och snöpulsande och raggsockar
och mössor neddragna över öronen
och öroninflammation och
överbelastning på infektionskliniken.
Det är november och influensa
och infekterade relationer
och humbojumbo reklamationer.

Det är snötäcke och lampan släckt
och vintersport och Byggmark och barmark och
knarrad mark och en stickad sock av annan sort.
Det är stjärnor och månar och planeter
och enheter och diameter
och en tävlan och en strävan
om att sätta punkt.


Carolina, tjugofemte november tjugohundraåtta

Kommentarer

Hahah, detta inlägg gjorde mig glad!



Tycker väldigt mkt om dikten! :)

Skriv en kommentar