Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Moralpredikande.

2008-05-30 21:40:41 i Musik!

Nu hade jag tänkt moralpredika lite för er, kul va? Såhär på fredagskvällen och allt!
Har haft tvn på i bakgrunden ikväll när jag trallat runt i lägenheten.
På tv4 visades finalen i Talang 2008. Vinnare blev 10-åriga Zara Larsson som sjöng Celine Dion´s "My heart will go on".
Visst, det var vackert, pampigt, begåvat och alla andra superlativ som redan haglat över den lilla, lilla tjejen. För hon är faktiskt liten och det är nu min poäng kommer; varför låter man 10åriga barn ställa upp i tävlingar där de över en natt blir kända och vips får 500 000 kr insatta på sitt lilla, lilla barnsparkonto? Varför låter man hennes små, små ögon plågas av vindmaskiner och hysteriska stylister som sminkar över hennes barnsligt söta sommarfräknar? Varför låter man henne utsättas för Bert Karlssons bisarra ironiskämt som knappt en tonåring förstår? Hon får dagen efter vinsten - eller som media gastar: SUCCÉN - skriva autografer, ge intervjuer och likt vilken barnstjärna som helst kommer hennes dagar passera i en ström av kändisskapets uppenbarelse. 10 ÅR. Mitt moralpredikande tänker jag avsluta med kontexten:

Maneger någon?
Åldersgräns någon annan?


Skriv en kommentar