Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Lyriklönsamhet

2008-04-04 14:48:53 i Texter/dikter

En utav mina bästa vänner har nyligen blivit mamma. Läs Emilys blogg om det ljuva mammalivet!

http://duagava.blogg.se/

Idag var en bra dag. Jag gjorde en lära-känna-övning som gick ut på att berätta för mig om varandra samt att var och en fick skriva ett brev till mig utifrån sig själva. De breven ska jag läsa nu!
Under min andra lektion under dagen pratade jag på om några av 1900 talets -ismer. Bland annat surrealismen och dadaismen kom på tal. Vi pratade om 60-talets konstdebatt om frågan om vad som är konst och vad som inte är det. Efter diskussionen fick eleverna läsa en dikt av B.E Johnsson, ordets motståndare inom konkretismen.  Mot slutet av lektionen gjorde vi en stafettdikt  på fyra olika teman vi valde tillsammans. De fick fyra olika teman att skriva utifrån; morgondagen, naturen, öl och fantasi. Här kommer ett utdrag från en utav dikterna:

I vattendraget spelar näcken i takt med vattnet
Som vattenfallen majestätiskt rinner ned från bergen
 rinner ölet från flaskan ner i glaset
Daggövertäckt gräs mot nakna ben
I fantasins korridor visar sig mänsklighetens vilja
Men vad spelar det för roll - imorgon är en ny dag.


Passar under denna fredagseftermiddag på att göra en efterlysning. Är det någon av mina kära läsare som sett min blåa Resterödsmössa? Tappade bort den någon gång förra veckan på UB, tror jag. Jag och Ida skulle skriva ut hennes tenta och då märkte jag att mössan var borta. Den är ju så mysig. Vill ha tillbaka den.

image77


Skriv en kommentar