Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Helgen i bilder

2017-05-07 22:31:00 i Allmänt

I fredags hade vi grillknytis med Sandra, Erik, Daniel, Johanna och alla barn. Vi hade tur och fick låna mamma och pappas uterum då de skulle bort på kvällen! Aron trollade med några kapsyler och går mest troligt en framgångsrik trollerikarriär till mötes!
Lukas gillade min efterrätt: gino och vaniljglass!
Liv slocknade i hammocken och Vidar sövdes ner i vagnen. Tänk att våra små pyttebebisar går, pratar och förstår samband nu! "Pratar" är väl att ta i men några ord kommer och fler är på g. Framförallt förstår Vidar samband nu. Det går INTE att säga "jag undrar om Vidar ska badas efter maten" när vi äter middag för då ska han bada PÅ EN GÅNG och pekar mot trappen för att gå upp till badrummet.
Jag startade lördagsmorgonen med lite yoga/stretch.
Vidar åt majs och kokosflingor efter grötportionen. Han äter en hel vuxentallrik havregrynsgröt med fruktbitar och mjölk till frukost nu, hehe.
Jag åt frukost och njöt av de vackra blommorna som är kvar sedan födelsedagsfirande (har satt ihop en ny bukett av de blommor som fortfarande var fina). Titta också på den nya duken. Det är en linneduk som är vaxad på ytan och alltså avtorkningsbar. Är så nöjd! Färgen på vårt bord var så himla sliten efter att Vidar gått lös och hackat med gafflar... Lägg även märke till den nya mässingsljusstaken från Svenskt Tenn! Den heter "Vänskapsknuten" och är en designklassiker av Joseph Frank. Jag fick den av mamma och pappa!
Efter frukost gick vi ut på gården för att spana på grus, fåglar och höra hur vinden susade.
Vi tittade till hönorna som visade att de verkligen längtar efter att picka mask bland grönt gräs! En av hönorna syns ej på bilden och så har vi tyvärr fått nacka en kyckling som visade sig vara en tupp. Vi har nu alltså sex hönor plus tuppen Ove (Christoffer har döpt honom, oklart namnval...)
"Blåsippan uti backarna står, niger och säger att nu är det vår!"
Vidar hjälpte mormor med lite trädgårdsarbete.
Han arbetade så hårt att magen började kurra för lunch. Det fick bli grillrester: ugnsrostade rödbetor, morötter, champinjoner och potatis. Lägg märke till att vi knappt tagit av oss ytterkläderna utan bara hastat in för lunch för att sedan marschera ut igen. På helgerna vill jag vara utomhus så mycket som möjligt då jag är inne hela arbetsdagarna.
När Vidar sov sin vila efter lunchen rensade packade jag bilen full med sådant jag ska slänga på återvinningscentralen.
Årets första "hänga tvätten ute-dag". Hurra! Lakan som hängt ute i den friska vinden kan ju vara den allra godaste doften näst efter valpmage och bebishuvud.
På kvällen var vi bjudna till mamma och pappa som bjöd in till en "fira nya köket-middag". Stekta potatishalvor med gräddfil, creme fraiche, löjrom och brödkrutonger.
Pappa ville höra vad vi tyckte om en låt han skrivit till ett gig på kommunhuset då de ska fira flertalet jubilarer samt pensionsavgångar.
Vidar tyckte morfar rockade bra och diggade till musiken på sitt egna, speciella vis.
Grillat för andra gången denna helg! Älgkött (såklart), hasselbackspotatis, grillad majs och tomat, rester av Johannas goda tsatsiki och så pappas MAGISKA grillsås.
Romfromage och hemkokad chokladsås. Så mätt! Fick nog energipåslag där för efter jag lagt Vidar som fick stanna uppe lite längre gick jag ner och rensade i källaren. På en lördagskväll. Hehe.
I morse tog jag med Jax på en springtur. Vi sprang på vägen, på skogsstigar, på snö, på is, på lingonris och i backar och sluttningar. Jag sprang helt enkelt där jag fick lust att springa. Det var ett roligt pass! Kolla vad trött Jax ser ut att vara!
Vi gick till lagårn och fortsatte med lite olika projekt så som lagning av hönsgården (snön hade rasat på nätet och tryckt ner det) och städning av det utrymme där vi har trädgårdsprylarna. Christoffer fixade lunch som vi åt i lagårn: korv med bröd!  
Vidar (Toker?) vaknade lagom till att morbror Ludvig kom ut till byn.
Vi planerade för det sadeltak vi ska bygga ovanför portingången. När det rasar från taket på vintrarna blir det arbetssamt att hålla efter utan att det blir en puckel av is där. Vi hoppas att kunna åtgärda den problematiken genom ett takbygge.
På eftermiddagen åkte vi till Nästansjö där min vän Emily och hennes Robert blivit med gård! De håller på att göra om en lagård till ett stall! Jag är så himla glad för Emilys skull att hon nu bygger sitt drömstall som hon drömt om sedan jag lärde känna henne i 12-årsåldern och säkert innan det med!
Tack livet för denna helg!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Skriv en kommentar