Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Hejdå 2016!

2017-01-02 08:07:00 i Allmänt

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut?

Jag meriterade Imra med ett LP2, jag sade upp mig på egen begäran (halvtid) och sist men inte minst: jag födde ett barn som jag nu varit föräldraledig i ett år tillsammans med - ett coolt år om jag får säga det själv!

Vilka länder besökte du?

Inga alls! Sverige dög fint.  

Är det något du saknade år 2016 som du vill ha år 2017?

Att kunna starta någon syssla och hålla på med det tills det är färdigt! Vidar har ju varit med på det mesta jag pysslat med men det får man ju ändå säga: det gäller att ha ögon i nacken med en vild liten bebis som sin plus one!

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?

Den 28 januari då jag och Christoffer fick träffa Vidar för första gången. Minns att jag sa (typ skrek): VAD LÅÅÅÅÅNG HAN ÄR och "HAN ÄR JU EN KOPIA AV DIG!" när jag fick se honom. Även om jag var rätt mörbultad efteråt skulle jag gärna vilja återuppleva de där timmarna på rummet efter vi fått frukosten. Hur det ljusnade ute och hur de där bebissnarkningarna lät när han sov under landstingets gula filtar på våra nakna bröst. Jag hoppas, hoppas verkligen att vi får uppleva det igen!

Vad var din största karriärmässiga framgång?

Tydligen hinner en ju tänka en hel del på vad ens karriärmässiga liv ska innehålla för något då de föräldralediga dagarna radas som pärlband framför en. De här tankarna ledde till att jag den 13 oktober sade upp mig på halvtid. Läskigt men modigt!

Och din största framgång privat?

Att jag och Imra tog ett Lp2 och därmed nådde vårt mål för 2016 och att jag tamejtusan är en riktigt bra förälder till Vidar.

Vad spenderade du mest pengar på?

En ny telefon då min gamla dog (visserligen efter att jag råkar drämma ner den i golvet av misstag men den var lix gammal och planerna på ny telefon hade funnits där länge).

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2016?

"Fattig bonddräng" (de gånger Vidar somnat i selen när jag spelat den låten är oräkneliga), "Somna i ro" samt "Första låten" med Babblarna. "Här kommer Diddi, didididididididididiiiiiiii" osv....... Ni småbarnsföräldrar fattar.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Att ha en liten bebis vid ens sida gjorde ju helt klart att livet fick en annan dimension och därmed lockade till ännu fler glädjeämnen!

Vad önskar du att du gjort mer?

När jag gick på föräldraledighet var min ambition att göra det till en bra tid för mig och Vidar där fokus skulle ligga på att göra hans tid i livet till den bästa och allt utöver det var bara en bonus. Vi visste ju liksom inte vilket slags barn vi skulle få. Är det något jag önskar att jag gjort mer är att det att ha honom sovande mot mitt bröst när han var liten spädis. Vi var så inställda på att snabbt lära honom att sova själv i vagnen och i babynestet och det var ju visserligen skönt på sitt sätt att kunna "gå ifrån" men jag hoppas verkligen att vi får fler barn så jag får uppleva det där snorkljuden igen från en sovande bebis på bröstet.

Den maträtt du åt oftast under 2016?

Oj, vad svårt! Vi är rätt bra på att äta varierat. Lagade i och för sig rätt ofta kesoplättar till lunch.

Vad gjorde du på din födelsedag 2016?

Gjorde tydligen inget eget inlägg om dagen men skrev så här: "I dag fyller jag år, hurra! I morse fick jag frukost på sängen och ett paket där det stod "Till mamma från Vidar". Kände mig cool och stolt! Sedan for jag ut och sprang med Sofia Jannok och Deportees i lurarna. Världens bästa start på dagen. I dag blir det födelsedagsfika hela långa dagen. Ha en underbar aprilsöndag!"

Högsta önskan just nu?

Att alla i vår omgivning får fortsätta vara friska, att ALLA börjar bli mer miljömedvetna och tar beslut därefter samt att världen rycker upp sig och blir en snällare plats.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Nej, faktiskt inte. När jag blickar tillbaka på 2016 ser jag ett år som gav mig så otroligt mycket och jag känner mig ödmjuk som får uppleva allt detta.

Vad fick dig att må bra?

Att bli mamma fick mig att komma ner i varv och lära mig att prioritera saker och ting annorlunda och det var en viktig lärdom för mig. Något som också fick mig att må bra var tiden då det bara var jag och hundarna. Egentiden jag fått och tagit mig där det bara varit jag och mina intressen.  

Vem saknade du?

Mina elever och arbetskompisar såklart! 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 

De flesta av våra vänner fick barn senhöst och december i fjol (är i samma föräldragrupp som decemberföräldrarna) men Anders och Johanna fick ju en liten Esther den 1 januari!

Favoritprogram på TV? "Skam" och "Tjockare än vatten" ("Bonde söker fru" är en bubblare eftersom årets säsong var lite trist faktiskt).

Bästa boken du läste i år? "Stanna" av Flora Wiström.

Största musikaliska upptäckten? Att många simpla barnvisor har jättevackra melodier som är lätta att harmonisera och lägga stämmor på - tänk vilken dröm att köra en körkonsert med bara barnvisor!?

Något du önskade dig och fick? Ett friskt barn.

Något du önskade dig och inte fick? -

De bästa nya människorna du träffade? Alla härliga i föräldragruppen!

Mest stolt över? Att jag vågade säga upp mig. Det känns ungefär som att kasta sig utför en brant sluttning men jag tänker att det blir bra och blir det inte det löser det sig ändå på något vis. Hav förtröstan, liksom.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?  Mycket blir ju annorlunda nästa år i och med att jag börjar jobba igen efter föräldraledigheten och då ska Christoffer vara hemma med Vidar. Tänker att jag inte ska ha något mål att något ska bli annorlunda utan bara glida med i den våg som kallas livet (ni får gärna citera mig...hehe).

Bada = livets bästa! Dalarna, augusti 2016.
 

 


Skriv en kommentar