Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Bebismat: lins- och grönsaksgryta

2016-09-29 09:06:00 i Allmänt

Det här med bebismat är ett nytt intresse inom matlagningskategorin för mig. Tycker det är roligt att experimentera med olika rätter till VIdar. Och han är inte sen att hänga på mina påfund vilket gör det ännu roligare. Väntar bara på att Vidar ska få någon slags dipp i ätandet men än så länge äter han med god aptit och nyfikenhet. Det här med nyfikenheten kan dock vara en nackdel för är det en massa hallabalo runt honom får liksom maten en andraprioritering, hehe. I förrgår gjorde jag ett storkok av en lins- och grönsaksgryta. 12 portioner blev det. Klickar bara ut lagom stora portioner i större matlådor (ryms 5-6 portioner i varje låda) och så brukar jag göra två mindre matlådor som är smidiga att ta med om vi ska iväg. Slängde i en grön paprika också men den hamnade inte på bild. Det är extra kul att laga mat av bra råvaror som ovan. Allt utom linserna är egenodlat. Tänk nästa försommar då Vidar själv kan pilla ner frön och se allt växa upp! Det var faktiskt min farmor som lärde mig få upp ögonen för det här med odling. Och så mamma och mormor förstås. Men flest odlarminnen har jag med farmor. Vi sådde massa morötter som jag sålde i skolan, haha! Farmor gallrade, rensade och tog om hand och jag tog pengarna... rättvist? Nja.

Skriv en kommentar