Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Major och lydnadsträning

2016-11-10 09:46:00 i Allmänt

Nu har inomhusträningarna börjat för oss i Brukshundsklubben. Vi tränar på söndagar kl. 16-18 och alla medlemmar är välkomna. I söndags tränade jag först Imra och sedan Major. En viss nivåskillnad på träningsupplägget mellan hundarna, hehe. Hittills har vi bara tränat allmänlydnad med Major men nu tänkte jag försöka mig på mer riktad momentlydnad med honom och det känns spännande. En av utmaningarna är att lyckas få honom att sluta "dammsuga" manegen - han går med nosen i backen hela tiden. Något annat jag skulle vilja få fram är något slags föremålsintresse. Just nu är han NOLL KOMMA NOLL procent intresserad av bollar, kampleksaker, apportbockar mm och tar på sin höjd emot en godisbit men det är inte med någon iver direkt. Belöning med kropp och röst fungerar fint på honom men fördelen med extern belöning är att den kan placeras ut lite strategiskt vid inlärning av vissa moment. Ja. Nog surrat om det! Fortsättning följer!

Skriv en kommentar