Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Den värsta veckan i mitt liv

2016-06-15 13:02:37 i Allmänt

Hej älskade, saknade bloggen! Det blev en ofrivillig bloggpaus här ett tag och jag ska förklara varför. Nu är vi hemma och detta inlägg är skrivit i omgångar då jag inte orkat sitta vid datorn längre stunder. Det kan säkert dyka upp ett och annat skrivfel men jag förbehåller mig rätten då jag anser att jag är en aning ur form, både fysiskt men även litterärt. Om du är känslig för att läsa om sjukdomar kan du läsa denna kortversion: 
Jag har sorkfeber och har varit ordentligt sjuk och vårdats på medicinavdelningen vid Lycksele lasarett.
Vill du istället gotta ner dig i detta bjuder jag här på en lång version av vad som hänt, mest för att jag känner att jag själv behöver få bearbeta det i text. Så. Vi kör. 
Allt började på söndagkvällen den 5 juni. Vi spelade ett parti krocket i mamma och pappas trädgård och jag minns att jag kände mig lite frusen, än fast solen var framme. Hade även känningar i ryggslutet men avfärdade det med "stel amningsrygg" och blev förbannad på mig själv för att jag inte orkade stå upp som en annan svagis. När vi kom in sedan frös jag ännu mer och lade mig i soffan när Vidar somnade. Sedan kom den. Febern från helvetet. Min kropp är lågtempad och jag brukar ligga på en temperatur kring stadiga 36,5-36,9 så ni kan tänka er att jag inte var så kaxig när febern envisades att ligga runt 39,5-40,6 i flera dygn.
Då jag enbart hade feber och inga andra symptom övertalades jag av mamma sjuksköterskan (bra att ha en egen privat sjuksköterska dessa dagar kan jag säga er och jag är min mor evigt tacksam) att uppsöka vård. Fick träffa en läkare vid Vilhelmina vårdcentral och jag hade högt CRP och en stor mängd vita blodkroppar i urinen (kroppens försvarsmakt) vilket visar att det var något som pågick i kroppen som den behövde ställa upp ett försvar emot. Läkaren misstänkte då en njurbäckeninflammation och jag fick penicillin och åkte hem. Vid intag av penicillin ska febern gå ner men efter fem doser penicillin hände ingenting. Febern steg och låg som mest på 40,6 grader (!!!) och då svartnade det för mina ögon och benen bar mig knappt.
På onsdagskvällen ringde jag vårdcentralen igen och blev lovad ett återbesök hos läkaren för att kontrollera varför penicillinet inte bet på mig. När vi kom in såg jag dimmigt och kunde inte sitta eller stå. Vi fick ett rum och när läkaren såg mig utbrast hon "Oj, du ser ordentligt mycker mer risigare ut i dag än i går" och så gick hon och kontrollerade proverna. När hon kom tillbaka förklarade hon läget för oss. Hon ville skicka mig till medicinavdelningen vid Lycksele lasarett där de kan få svar på prover inom en timme istället för att jag skulle stanna kvar i Vilhelmina där det tar väsentligt längre tid för att fastställa någon diagnos. Jag bröt ihop och grät där på rummet för jag såg framför mig hur jag skulle ligga ensam i ett rum på det stora lasarettet utan Vidar och Christoffer. Men de kunde ju följa med, sa läkaren. Åh! Vilken enorm lättnad. Vi åkte hem och jag lade mig på sängen medan Christoffer packade ihop saker åt oss och mamma kom över och hjälpte till. Sedan startade den längsta jäkla Lycksele-resa jag varit på. Det kändes som att jag satt i bilen i fyra-fem timmar. Det är alltså 12 mil till Lycksele. Men om man har sådan feber att man har dubbelseende, spyr rakt ner i en påse i flera mil och kallsvettas är det aldrig kul att åka bil. Inte ens en liten pisskvart. 
När vi kom fram till Lycksele raglade jag in på akutmottagningen och satte mig svimfärdig på en stol. Vidar och Christoffer kom efteråt med alla saker. Jag vinglade av stolen och lade mig på golvet. Jag har aldrig haft bacillskräck och tycker att sådant är trams och överdrivenhet men att lägga sig ner på ett akutgolv är kanske ingen hit och en slags gräns även för mig men vad hade jag för val? Den till synes pigga kvinnan som satt på soffan som ANHÖRIG hade ju kunnat flytta på sig för min skull men där hade visst medmänskligheten sin gräns. Som tur var dröjde det inte alltför länge innan vi fick komma in och få ett undersökningsrum. De tog en hel massa prover på mig. Nu var klockan strax efter tolv på natten och Vidar, som sovit i bilen på väg dit, vaknade och var nog rätt förvirrad över var han var någonstans men vi försökte amma lite och så somnade han om. På akuten rådde full rulijans så först efter klockan två på natten fick vi reda på vad proverna visade. Sorkfeber. Mot medicinavdelningen.
Ni kanske minns att jag skrev att vi skulle städa lagårn en helg för några veckor sedan? Söndagen den 22 maj rensade vi ut en avdelning i lagårn och sopade golvet och så sa jag lite halvt på skämt när dammet yrde omkring oss "Haha, nu får man väl sorkfeber". Två veckor senare var alltså söndagen den 5 juni. Så himla, himla otur att få sorkfeber när jag liksom är uppvuxen i den där lagården?! Sedan följde ett par dygn av extrem magsmärta följt av ryggsmärta. Och ingen smärtlindring kunde jag få eftersom jag ammar. Anser själv att jag borde erhålla tapperhetsmedalj ur konungens hand eller något liknande. Om jag inte ammat hade jag kunnat få betydligt starkare smärtlindring än futtiga 4 g alvedon/dygn. Låtom mig beskriva i detalj:
Klockan är 00.02. Jag kvider av smärta. Dricker en klunk vatten. Vidar och Christoffer sover. Vrider mig åt andra sidan. Nålen i handen för droppet gör ont. Tittar på klockan, 00.05. Ringer på klockan. Sköterskorna kommer in för att hjälpa mig på toaletten. Jag sätter mig upp i sängen. Det svartnar för ögonen och surrar i huvudet. Dricker en klunk vatten. Kvider av smärta. Åker rullstol de fyra meterna till toalettstolen. Kissar. Tillbaka i sängen igen. Klockan 00.11. Vänder på mig för 2837 gången. Lyckas slumra. Vidar vaknar. Christoffer lägger honom mot mitt bröst och han äter. Magen krampar. Klockan är 00.25. Och så fortsätter det. 
Ett annat händelseförlopp ur denna förbannande sorkfeberhistoria är följande. På torsdagsförmiddagen behöver jag gå på toaletten och får hjälp av två sköterskor. Jag får stödja mig emot dem men hinner bara in på toaletten där jag faller ihop på golvet och kaskadkräks över hela golvet, mig och allt där inne. Förlåt för dessa detaljer men jag vill bara beskriva hur jäkla illa jag mått och hur kroppen verkligen kämpat för att bli frisk från detta virus. På måndagen träffade jag två ur personalstyrkan som log emot mig och sa "Nu ser du betydligt piggare ut än i torsdags". "Förlåt, sa jag, men jag kommer inte ihåg att vi har träffats". De förstod det då jag tydligen varit nästintill okontaktbar under de första dygnen på avdelningen. Christoffer var hos mig först och sedan blev han avbytt av mamma som kom på fredagkvällen. Christoffer kom sedan tillbaka på söndageftermiddag. Jag är dem evigt tacksamma för allt de stöttat mig med under de där hemska dygnen före, under och efter vistelsen på lasarettet.
Mina värden har varit dåliga och de har tagit prover varje dag. Halten av kreatinin i blodet mäts för att kontrollera om njurarna fungerar som de ska. Mitt värde låg mycket över det normala vilket påverkar njurarna. Trombocyterna, de röda blodplättarna vars uppgift är att stoppa inre och yttre blödningar, var för låga. Mitt blodtryck var extremt lågt och jag var sängliggande i fyra dygn. När jag sedan skulle börja gå var jag så extremt bensvag så jag fick gå med rollator. Det var oerhört enerverande att gå i korriodoren och bli omgådd! Det händer aldrig! Jag går med snabba, lätta steg. Vägvinnande. Hatar att "sölgå". Men nu var jag alltså så illa tvungen. Var helt slut efter att jag gått från rummet, till matrummet och tillbaka igen. En sträcka på kanske totalt hundra meter. 
Personalen vid medicinavdelningen var helt underbar! Jag kände mig trygg, sedd och lyssnad på. Trots detta var det ändå skönt när jag på måndagen kände mig så pass "pigg" (en överdrift, men i ett sådant skick att jag varken blir bättre eller sämre av att ligga på sjukhus utan kan kurera minst lika bra på hemmaplan) att vi fick åka hem efter utskrivning av läkaren. Läkaren har sjukskrivit mig i två veckor så denna vecka är Christoffer föräldraledig och han och Vidar tar så bra hand om mig. Kan tänka mig att jag inte alltid är så lätt att "ta hand om" för jag vill bli frisk på en gång men läkaren sa att jag kan vara medtagen i flera veckor efteråt. Vaknar på morgonen och känner efter och blir så uppgiven när jag inte känner mig piggare. Blir frustrerad för det känns som att juni springer förbi mig. Att jag missar en av årets allra vackraste månader. Men så känner jag "skärp dig, du blir frisk, du är inte döende" och får lite perspektiv på det och en uns dåligt samvete mot många som har det betydligt värre. Förlåt! Men någonstans är man alltid sig själv närmast och är man van att vara högproduktiv, snabb och energisk blir det så nedslående att vara sjuk så himla länge. 
Och vad ska vi säga om lille Vidar? Lugnet själv som finner sig i allt? Utan honom hade jag säkert legat i magsmärtor och feberyra än i dag. Han är så himla cool och obrydd men ändå nyfiken och med på ett så självklart sätt. Han har charmat hela medicinavdelningen och all personal tyckte det var tråkigt då vi fick frisedel av läkaren att åka hem i måndags (med krav på provtagning på torsdag för att kolla hur njurarna mår). Hans leenden var som rena energiinjektionerna som gick rakt ut i blodet och stärkte mig med nytt hopp om att bli frisk och stark igen. Det var så nedslående att inte ens orka hålla i honom och leka lite. Han har verkligen fått öva på att ha tråkigt dessa dagar och egentligen ställer väl inte en bebis särskilt höga krav på underhållning utan det är väl den här himla mamman som vill att han ska vistas ute varje dag, bli sjungen för, lekt med och stimuleras till utveckling. Några innemysdagar på ett sjukhus skadar inte en liten fyramånaders. Särskilt inte då han tas om hand på bästa sätt av världens finaste pappa och mormor. 
Att kroppen orkat med att amma under den här veckan är imponerande tycker jag. Att den, trots påverkan av virus, kunnat producera mat till en liten växande krabat. Vi har såklart även fått tillmata Vidar då bröstmjölken inte räckt till fullt ut men vi har alltid kämpat med amningen dygnet runt som vanligt ändå för jag vill verkligen amma så länge som möjligt och så länge det fungerar. 
I fredags grät jag så mycket. Jag grät för att jag missade en av årets allra viktigaste dagar. Studenten. Jag hade fått äran att sjunga i kyrkan för studenterna och just den här dagen tog ett gäng speciella tjejer studenten och jag hade valt låt, förberett vad jag skulle säga till dem och allt och så fick jag istället ligga instängd på ett sjukhus. Vad är det för en rättvisa? Va? Ni, älskade brudar, ni vet ju vilka ni är. Och vi ses ju, visst? 
Tack till alla er som ringt, sms:at och visat er omtanke. Det betyder jättemycket för mig. Lova mig en sak: använd för tusan munskydd när ni rensar i ladugårdar och andra skrymslen där råttor och sorkar härjar fritt! Sorkfeber är inget ni vill ha. Tro mig. Jag är ett levande bevis. 
 
 

Kommentarer

Kajsa
Men fy vad otäckt! Kryakram till dig!!!!!
Svar: Tack snälla du!
Carolina Lidström
Emma v
Stackars, stackars dig! Hoppas nu att du kryar på dig snabbt. Stor kram från mig <3
Svar: Ja, det måste jag! Den här himla sjukan får inte förstöra hela sommaren! KRAM till dig med!
Carolina Lidström
Annkristin
Hej Carro!
Jag tyckte det var konstigt att jag inte såg nåt blogginlägg eller nån bild på Instagram ! Nu förstår jag ju varför, sorkfeber är inte att leka med! Hoppas nu att du får fortsätta med att krya på dig och låt Christoffer ta hand om dig på bästa vis så du orkar med . Kram Annkristin
Svar: Tack snälla Annkristin! Hälsa alla så gott från mig!
Carolina Lidström
Lars
Krya på dej.
Svar: Tack Lars! Hälsa alla!
Carolina Lidström
Lena
Hej!
Vet inte om jag kommenterat någon gång? Kanske kanske inte. Har iaf följt dig i flera år och uppskattat dina fina bilder och vackra formuleringar samt dina låtförslag. Nu när jag såg på bloglovin att du skrivit ett nytt inlägg blev jag genuint glad, och sedan förfärad över vad du varit med om sista veckan. Önskar dig snabb bättring!
Kramar från Uppsala
Svar: Stort tack för din fina kommentar! Blir jätteglad! :) Tack för dina tillfriskningshälsningar! Ha en fin dag och hoppas solen även lyser i Uppsala!
Carolina Lidström
Ååååh, det låter verkligen helt förfärligt. Min sambo har också haft sorkfeber och vad jag förstått så hade han enorma smärtor i ryggen under alla dagarna.
Jag hoppas verkligen att du piggnar till snabbt och får återgå till sommarens alla fina och mysiga stunder i det gröna!
Svar: Ja, alltså den där ryggsmärtan och magsmärtan... den vill man glömma bort så fort det bara går! Hade jag inte ammat hade jag skrikit rakt ut: BEDÖVA MIIIIIG NUUUUU! Hahahaha! Kram!
Carolina Lidström
Monika Helena
Äntligen! Har varit inne på din blogg varje dag och undrat. Usch, stackars dig. Huvva! Jag får rysningar när jag läser din berättelse. Krya-på-dig-kram.
Svar: Ja, fy också. Någon trevlig upplevelse var det rakt inte, usch! Nu är jag på bättringsvägen om än medtagen och väldigt trött och seg. Tack för krya-kramen!
Carolina Lidström
Anette
Men kära hjärtanes vilken resa! Kände på mig att något inte stod rätt till :( Hoppas du kryar på dig fort och låt Christoffer ta hand om dig! Kramar så hoppas jag att vi hinner ses något när vi kommer upp :)
Svar: Tack så mycket, Anette! :) Kram till dig!
Carolina Lidström
My
Fy för att du behövt genomlida detta. Hoppas du kryar på dig snabbt och att du hinner njuta lite av juni också. Stor kram
Svar: Ja, jag önskar ingen detta, fy också! Ja, det hoppas jag med! :) Tack så mycket! Kram!
Carolina Lidström
Johanna
Men äskade vän! Fy vad jobbigt! Krya på dig! Stor kramen.
Svar: Ja det är tveklöst det jobbigaste jag varit med om, rent fysiskt. Förlossningen var en bagatell i jämförelse för den var ju över relativt fort ändå ;) Tack snälla du. Kramar!
Carolina Lidström
Marion
Usch och fy!
Fortsätt krya på dig. Vilken tur att du har så fantastiska människor omkring dig och en så snäll liten parvel.
Kram!
Svar: Tack Marion! Ja, utan familjen hade jag nog legat nånstans som en blöt fläck nu bara och Vidar är ju bara snällast i hela världen, haha, han hänger liksom bara på ;) Stor kram till dig!
Carolina Lidström
Hanna
Vilken kämpe du är!! Krya på dig!

Svar: Tack snälla du!
Carolina Lidström
Madelene
Oj, oj....Jag hade mina misstankar och tänkte nästan börja efterlysa dig. Sån här frånvaro är man ju inte van vid.

Din stackare, krya på dig!
Svar: Nej, det kändes så konstigt att inte skriva eftersom jag skriver mer eller mindre varje dag. Saknade bloggen! :) Tack så mycket!
Carolina Lidström
Annkristin
Hej igen! Ja det ska jag göra..i sinom tid:) har gått på 5 veckors semester:) om du vill..kan du kika in på våran sida på Facebook. https://www.facebook.com/Berghems-v%C3%A5rd-och-omsorgsboende-Ume%C3%A5-kommun-564721227025791/?sk=photos
kram Annkristin
Svar: Åh vad skönt! :) Vad roligt att ni börjat vara aktiva på sociala medier också! :) Stor kram till dig och ha en underbar semester!
Carolina Lidström
Annkristin
adressen blev konstig! Berghems vård -och omsorgsboende,Umeå kommun.
Annkristin
Tack för det Carolina! Ha en riktigt bra sommar du också, njut av din fina familj! :)
Lika stor kram tillbaka!

Therese Bjärstig

2016-06-17 - 13:30:51
Men huga ligen, vilken pärs du genomgått/genomgår!!! Blev allt lite orolig då det ekade tyst här... Nu hoppas jag du får vila och återhämtning omgiven av familj och vänner!!! Fortsatt krya på kramar kommer här i massor!
Svar: Tack för krya-hälsningarna! :)
Carolina Lidström
Johanna S
Krya på dig! Kram
Svar: Tack! :) Kram!
Carolina Lidström

Skriv en kommentar