Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Hemma igen!

2016-08-10 21:47:44 i Allmänt

Åh vad skönt det var att komma hem. Även om jag älskar att vara både i stugan i Dalarna och i Raja så är Dalasjö hemhemmahemma om ni förstår? Det är som att jag sänker axlarna extra mycket och andas ännu djupare. Som vanligt när jag kommer hem efter en semester vill jag sätta igång med tusen saker. Genast på en gång. I kväll fick skafferiet sig en välbehövlig rensning och städning så nu luktar det citronsåpa när man öppnar det. Jag har varit borta en månad (minus ett och ett halvt dygn när vi var hemma och packade om) och lika skönt det var att ta en paus från vardagen och komma bort hemifrån ett tag, lika härligt är det att komma hem igen. Nu är jag återigen fylld med en massa idéer och inspiration och jag måste nog ta och skriva ner allt jag vill göra så jag får någon struktur på projektlustan. Det får bli det första jag gör i morgon för nu ska jag skriva matsedel och handlingslista!
Vi har plockat massor av hjortron och jag ska äta varm hjortronsylt till gammaldags vaniljglass med andakt när höstmörkret faller på samtidigt som jag minns alla fina stunder i bärskogarna. Nu är vi mer än nöjda med vårt hjortronlager i frysen och har inlett blåbärsplockningen. Jag var ute en sväng nu i veckan men vill ha minst tio liter till i frysen. Tur att det är ett himla bra blåbärsår! I morgon ska jag börja lägga ut bilder från Raja-vistelsen. Sov gott och hoppas ni haft en lika härlig semester som jag har haft!
 

Kommentarer

Håller med om att det alltid är nåt visst med att komma hem hur härligt det än är att vara borta! Man blir verkligen fylld med nya idéer när man varit borta ett tag. Vilken lyx att ni har så mycket hjortron att tillgå, älskar hjortron!
Svar: Ja, det är så skönt för det känns som att man vänder blad i hjärnan :)
Carolina Lidström
Maria
Åh hjortron!
Folke och Astrid hade skogspremiär igår och skogen där jag och pappa jagar fick två tummar upp!
"Är vi i blåbärsskogen nu? Vad fint det är!"och "Det här är den bästa dagen någonsin" var Folkes utlåtande!
Astrid satt nöjt på ryggen medans jag och pappa plockade blåbär, 6 litet kom vi hem med och vi ska ut igen på måndag :)
Visst är det härligt med bär i frysen!
Kramar!
Svar: Åh vad kul att Folke tyckte om skogen! Det är verkligen en rikedom att befinna sig i skogen och jag längtar verkligen till Vidar blir så stor att han kan uppskatta skogen lika mycket som jag och Christoffer. Man kan ju alltid hoppas att han ska göra det ;)
Ja, bär är ett måste i frysen! Ska plocka lite mer blåbär och så hallon såklart men de är ganska små här :( Kramar!
Carolina Lidström
Marion
Hjortron, mitt absoluta favoritbär! Så goda!
På tal om glass så skulle jag vilja rekommendera dig att svinga ihop mascarpone-glass. Det är snabbt och enkelt, och Väldigt gott! Ja, den måste ju såklart ligga i frysen ett tag, men brukar bli en hit på bjudningar. Bara att få använda vaniljstång känns ju genuint och fantastiskt. Passar dessutom utmärkt till osötade bär. Mums.
Ett litet tips bara.

Låter som ni haft det toppen, härligt.
Kram!
Svar: Tack för tipset! Det lät ju hur gott som helst! Ska absolut testa! Hoppas allt är bra med dig och att du har en fin sommar :) Kram!
Carolina Lidström

Skriv en kommentar