Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Målbilden

2015-10-20 22:11:00 i Allmänt

Under kvällens teoripass på Allmänlydnadskursen pratade jag om vikten av att ha en tydlig målbild med sin hund för att kunna nå dit man vill. Målbilder går ju att applicera på allt möjligt och en av mina målbilder just nu är denna:
Det är den 19 december. Lördagmorgon. Första dagen på jullovet och den långa föräldraledigheten. I går var det julavslutning och hej då för nu till elever och kollegor. Nu, denna lördagmorgon den 19 december, sitter jag i soffan i vardagsrummet och tittar ut på den snötyngda syrenen utanför fönstret. Klockan är strax nio och snart börjar julkalendern. Hundarna är morgonrastade och ligger på hallgolvet och slumrar. På bordet framför mig står en skål med havregrynsgröt med äpple, kanel och russin. Till det te med mjölk och honung, ett hemägg och en perfekt mogen satsumas som är så där lagom sur. Jag för handen mot magen, stryker den lätt och känner en spark och så en till. Nu du lilla bebis ses vi snart! Vad jag längtar efter att sitta där i soffan och bara vara. Bara vänta. Inte skynda och hasta och hinna med och komma ihåg. Bara, bara finnas där och då och titta på snön, känna på magen, smaka på satsumasen och längta efter den lilla bebisen. Det är mindre än två månader kvar till den 19 december. Det kommer att gå fort och snart ser jag adventssjärnan lysa när jag kommer hem. Det är min målbild just nu.
Har ni några målbilder? Berätta gärna!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

åh, julkänslan jag fick av detta<3 vill ha advent snarast.
Johanna L
Jag ÄLSKAR din målbild!!! Min målbild är också julrelaterad. Att vakna på morgonen den 19e, titta ut genom julpyntade fönster och känna frid.
Svar: Ja, åh. Vad härligt det kommer bli!
Carolina Lidström

Skriv en kommentar