Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Nu är de är!

2015-04-25 12:17:00 i Allmänt

Säg hej till mina nya kompisar hönorna och tuppen! Hämtade hem detta gäng från Siksjönäs i förmiddags och nu är de installerade i hönshuset vi ordnat med i veckan. Tuppen är en Hedemoratupp, den lilla bruna är en Dals pärlhöna och så är det två Hedemorahönor och två Ölandshönor i gänget som flyttat hit - alla härdiga lantraser av det jag läst.
Den här hönan är en liten dvärghöna men verkar, av det lilla jag sett hittills, som den höna som står högst i rang.
Den här hönan har helt mjuka, nästan duniga fjädrar och är så söt!
Här spatserar de ner längs "landbryggan" upp till sittpinnen. Lägg märke till Pärlhönans bestämda steg. Hehe. Har inte döpt dem än, kom gärna med förslag!
Så kul att jag är igång med detta nu! Tog ju beslutet inte ens för två veckor sedan. Ni vet hur det är med mig och mina idéer: jag gör slag i saken och vill att det ska ske fortare än fortast! Hoppas hönorna och tuppen trivs här på gården där de ska få gå runt och picka och kuckla omkring.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Åh, drömmen! Så härligt med höns.
Så fina! Vi måste planera in ett besök på några veckor, så jag får intervjua dig om allt allt allt!
Be alla kids som du har runt omkring dig att döpa varsin, de brukar träffa så rätt med namn och djur! :) (däremot inte att döpa andra barn, Lukas tyckte att Aron skulle heta "hästis" när han föddes)
Lukas tycker att tuppen ska heta Tuffe, och när Aron säger det så låter det mer som Uffe. ;) tuffe-Uffe? ;)

Sandra Lundin

2015-04-26 - 08:22:21
Blev av någon anledning väldigt rörd av det här inlägget och fick tårar i ögonen. Vilken dröm! Hoppas nu att du trivs med dem och verkligen känner att du är en hönsmänniska :)

Skriv en kommentar