Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Vad händer med växten?

2014-10-06 15:11:00 i Allmänt

Den här växten fick jag av min morbrors fru Åsa för några år sedan. Den har vuxit sig större i långsam takt och den har blommat två gånger. Jag tror att den heter "Porslinsblomma" (?) Den senaste tiden har den börjat bete sig märkligt. I rekordfart har två långa "spröt" vuxit ut som liksom svajar i luften. De riktar sig utåt, från blomman och ibland känns det nästan som att de är på väg mot soffan för att gå till anfall där jag och Christoffer sitter i godan ro.
Spröten är liksom flera decimeter långa och då den inte betett sig så här under tiden jag haft den blir jag så osäker. Är det någon växtkännare där ute som kan ge mig svar på mina funderingar?
 
 

Kommentarer

Johanna L
Kan det vara en Hoia eller så? Jag har mina i en sån där ring som man virar de långa spröten runt. Och så blir det fina, fina porslinsblommor!
Johanna L
Kan det vara en Hoia eller så? Jag har mina i en sån där ring som man virar de långa spröten runt. Och så blir det fina, fina porslinsblommor!
Svar: Aha! Kan vara! Ska googla! :)
Carolina Lidström
Johanna igen
Äsch, googla Hoya istället så blir det rätt :)
Åsa
Ingen fara! Den växer "stötvis" verkar det som. gör som Johanna föreslog, vira upp den på något. Eller gör som jag, vira testen runt själva planta, blad kommer!
Svar: Okej, tack för tipset! Då behöver jag alltså inte oroa mig ;) Kram!
Carolina Lidström

Skriv en kommentar