Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Listan om böcker.

2014-05-30 09:08:00 i Allmänt

Snabbläsare eller långsamläsare? Fort, fort. Ett men efter tiden som litteraturstudent då vi plöjde allt från barnböcker till tunga 1800-talsromaner på en vecka för att ha seminarium om dem sedan. Och så fortsatte det vecka efter vecka. Lästempot skruvades upp.

Tegelstenar eller tunnisar? Det beror ju helt på genre. Är de för tunna och känns oavslutade blir jag arg och är det tegelstenar där handlingen utspelas på hälften av sidorna och resterande sidor bara är dravel blir jag minst lika arg.

Bibliotek eller bokhandel? Bibliotek för stämningen och e-handel för utbudet (handlar aldrig i bokhandel).

Ljudbok eller e-bok? Ljudbok!

Inbunden eller pocket? Inbuden är ju snyggare i bokhyllan men pocket är mer portabel. Väljer pocket.

Vampyrer eller spöken? Har aldrig förstått grejen med vampyrer så jag säger spöken! De känns mer oförutsägbara.

En i taget eller slalomläsning? Slalomläsning. Också ett men efter studietiden. 

Nytt eller gammalt? Både och. I mitt jobb ingår det ju att ha koll på ungdomslitteratur så jag brukar plöja de senaste böckerna (som känns relevanta) på lov och det händer också att jag läser en och annan klassiker då och då (de som vi inte hann med under utbildningen).

Bokmärke eller hundöra? Hundöron! Och ibland en liten anteckningsbok på sidan av där jag skriver av citat värda att minnas.

Snacks eller godis? Godis. Det sölar mindre. 

Biografier eller memoarer? Är inte det samma sak tänkte jag först och var tvungen att googla där jag fann att memoarer måste vara historiskt kopplade och får inte bara utgå ifrån en person. Jag säger biografier.

Skräck eller chicklit? Blir alltid less på chicklit eftersom karaktärerna framställs så töntigt och skräck har jag typ aldrig läst förutom nån strö Agatha Christie och Stephen King. Säger inget av det! 

Soffan eller sängen? Sängen, men helst utomhus någonstans!

Inne eller ute? Ute.

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska? Översättning, det finns så bra översättare som kan det där så jag slipper i hjärnan.

Poesi eller prosa? När poesi är så där överbra så meningarna fastnar i hjärnan älskar jag poesi. 

Kvinnliga författare eller manliga författare? Spelar absolut ingen roll så länge bokens innehåll är bra.

Boken eller filmen? Boken. 

Kokbok eller Bakbok? Både och!

Kärlek eller spänning? Kärlek är väl spänning?

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade: Henning Mankells "Danslärarens återkomst". Minns att jag var stolt över mig själv att jag vågade läsa den och minns också att jag tyckte att språket var så himla mycket mer än ungdomsböckernas vardagsspråk.

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom: "Röda rummet" av August Strindberg. Jag har verkligen försökt men det går inte. Jag gick till och med till "Röda rummet" i Universitetsbiblioteket i Umeå för att få "rätt känsla" (Hahaha?!) men det misslyckades. Har därmed givit upp Strindberg. Blir bara irriterad på hans språk av någon anledning.

Jobbigaste bok jag läst:  "Hon går genom tavlan ut ur bilden" av Johanna Nilsson. Hu. Sorgligaste boken jag läst.

Bästa barnboksförfattaren: Såklart min idol Astrid Lindgren!

Bok som berört mig mest: Kajsa Ingemarsson "Någonstans inom oss". Läste den i Samos och grät när jag läste de sista sidorna. Grät när jag läste början och grät när jag läste mitten.

Böcker i mitt hjärta! Ska lääääsa hela eftermiddagen har jag bestämt.


Skriv en kommentar