Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Fjällsäkerhetsdag

2014-03-27 16:11:00 i Allmänt

I dag har den traditionsenliga Fjällsäkerhetsdagen gått av stapeln. Varje år får årskurs 9 delta i en teoridag och en praktikdag om fjällsäkerhet. Dagen är uppdelad i olika block och vi började med skotersäkerhet. Polisen fanns på plats och berättade om vilka lagar som gäller och så fick eleverna prova på att springa en bana med promille-glasögon. Nästa station var isvak. På bilden hoppar Viktoria ner i vaken och när eleverna kommit i ska de simma över till andra sidan och tillbaka igen samtidigt som de säger sitt personnummer. Jag är så otroligt imponerad över våra elever! Det är sådana här kunskaper som de kommer att minnas - jag tror väldigt mycket på att man måste få prova på för att lära sig ordentligt. Efter isvaken lagade vi lunch. Vi hade otroligt tur med vädret och solen strålade över oss hela dagen. Man gillar ju sitt jobb extra mycket när man får äta lunch ute i solen med fina ungdomar.
När vi var mätta och belåtna gick vi till nästa station som var fjällräddning. Där fick vi träffa en räddningshund som fick olika uppdrag. Eleverna fick gömma sig och hunden letade reda på dem. Fjällräddarna berättade även hur de jobbar ute på fjällen när de söker människor som drabbats av olika olyckor, eller som villat bort sig (vilket faktiskt är vanligare än vad man kan tro). Det sista blocket handlade om första hjälpen. En sjuksköterska var på plats och visade eleverna värmefiltar och hur man ska gå tillväga om man hittar en skadad person.
Sammantaget var detta en fantastisk dag och jag är stolt över att jobba på en skola där sådana här dagar arrangeras och anses viktiga - för de kunskaper eleverna fått med sig i dag kan vara kunskaper om liv och död.
 

Skriv en kommentar