Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Veli Losinj del 2

2014-06-29 10:57:02 i Allmänt

En dag åkte vi ut till havs! Vi skådade många segelbåtar.
Vi besökte ön Suzak, en ö helt bestående av sand vilket är ovanligt för steniga Kroatien. Vi fick lära oss en hel massa historia om ön, bland annat att dialekten de talar är helt obegriplig att förstå för infödda kroater, trots att det är samma språk! Mycket intressant fakta för en språknörd som mig.
Vattnet alltså. Ni måste åka dit. Helt kristallklart och turkost!
På ön vandrade vi omkring bland trånga gränder.
Här är en bild till dig, mamma!
På vägen tillbaka satt vi framför en halvgalen tysk kvinna som kastade brödbitar till de giriga måsarna.
Blev lite irriterad på den här fripassageraren. Han bara satt där och åkte med utan att göra någon ansats till att betala för sig.
Eftersom jag har tendens till åksjuka fick jag låna "Sea-band" av vår guide, världens bästa grej! Jag måste köpa sådana på apoteket! De fungerar genom att den vita plastbiten trycker på en punkt mellan senorna, så genom akupunktur stimuleras kroppen till att hålla sig fri från illamåendet. Jag kände bara av en gnutta åksjuka en stund men sedan tänkte jag "nej, inte igen, jag ska klara mig!" och så satte jag i system att titta på vågorna som kastade båten hit och dit och så andades jag på utandning när båten var som lägst i vattnet. Hehe. Låter väldigt flummigt men det fungerade!
Sedan kom vi tillbaka till hamnen i Mali Losinj, den större orten på ön.
Här är jag i klänningen som jag hade på Anna och Roberts bröllop för två somrar sedan!
Skaldjursrisotto, mmmm.
Här dricker jag jordgubbsmojito i hotellbaren. Vi är så nöjda med valet av hotell: havsnära, lugnt, rent, stilrent, fräscht, hög standard i stort. Vi bodde på Hotell Punta (klicka på länken så kan ni kika på bilder och information) som är ett spahotell. En dag var det oväder så då bjöd Christoffer mig på spa och helkroppsmassage, mycket bra! Massören var jätteduktig och hon tyckte att jag hade en avstressad kropp så det var ju bra (annat vore ju visserligen konstigt när man har semester!).
Två morgnar gick jag upp tidigt och sprang och snacka om att man blev hög på endorfiner av att springa bland glada kroater som nyss börjat sin morgon, sol som stiger upp och dofter av olika växter.
På kvällarna föll solen så vackert i vattnet att det såg ut som en målning.
Glad tjej.
Snygg man.
GOD MAT. Musslor i mitt hjärta! Hoppas vi ses igen, Kroatien!