Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Den externa hårddisken = min livräddare!

2014-02-10 15:05:00 i Allmänt

Jag har varit med om att datorer dött (och sedan återuppstått som tur var) och ångesten man känner när flera års bilder och texter kanske ALDRIG mer kommer tillbaka är total. Därför investerade jag i en extern hårddisk där jag nu har fört över bilder från 2010 till och med dagens datum. Drygt fyra års bilddokumentation ligger nu i tryggt förvar i den lilla behändiga dosan. Lättnaden är ett faktum. Föregående års bilder (från 2006 när jag började fotografera till och med halva 2010 innan jag köpte min systemkamera) finns sparade på det gamla hederliga sättet: CD-romskivor. Jag kommer att föra över de bilderna också till min externa hårddisk då CD-romformatet känns som ett utdöende koncept, men vad vet jag om teknikens framtid?
Vem vill till exempel att denna livsnjutande bild ska vara ett minne blott? Inte jag i alla fall! (Åh, tänk vad fint det hade varit med sommar, ett glas med iskallt vitt vin och en kväll av äventyr - långt ifrån dagens magsjukeplågor med andra ord).
Eller att de här knallblå ögonen i kontrast med en saftig honungsmelon skall gå till spillo? Theo blir för övrigt storebror i sommar! LÄNGTAR till jag får träffa honom och bebisen och hans fina föräldrar Malin och Jimmy.
För att inte tala om glädjen i den här bilden! Att svalka sig i Nässen, sjön vid stugan i Dalarna, tillsammans med en badglad Imra är lycka när den är som allra bäst.
Bilder betyder oerhört mycket för mig och därför känns det så bra och tryggt när jag nu vet att alla bilder finns kvar även om datorn en dag bestämmer sig för att ge upp. Dagens tips är därför att säkerhetskopiera - det tar lite tid att föra över flera tusen bilder men du kommer inte att ångra dig.
 
 
 

Kommentarer

Malin We
Såå fina bilder! Vi längtar!! <3

Skriv en kommentar