Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Mata fåglarna.

2013-10-27 16:21:18 i Allmänt

I går gjorde jag fågelmat. Min farmor matade alltid fåglarna och jag och mina bröder fascinerades alltid över vilka fina fåglar som kom till hennes fågelbord till skillnad mot mamma och pappas gråsparvar. Så nu tänker jag alltså ta över som Dalasjös bästa restaurang för fåglar. Jag började med att smälta kokosfett. För att ta reda på vad som är bra för fågelmagar kikade jag in på wildlifegarden.
Medan kokosfettet smälte blandade jag ihop hackade hasselnötter, vanliga fågelfrön, solrosfrön, fiberhavregryn och linfrön.
Sedan blandade jag ihop allting till en smet, portionerade ut den i plastmuggar och så stack jag ner ett jutesnöre i varje mugg.
Jag gjorde hjärtformat godis också - allt för att locka de allra finaste fåglarna till vår gård, hehe! Sedan är det bara att ställa allt svalt och vänta tills det stelnat.
Klart!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Ninni
Underbart tips! :)

Skriv en kommentar