Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Livet ur mobilen

2013-12-10 20:22:22 i Allmänt

Mycket snö uppe i Saxnäs! Jobbar ju i den underbara fjällbyn på måndagar.
Tänk om mitt hår alltid kunde se ut som efter ett frisörbesök!
Fina Sabina i Dalasjöskogen på vintrig promenad.
Ser alltid på valfri Astrid Lindgren-film då jag känner mig lite ynklig. Botas alltid.
Jag gillar ju som bekant trevliga och mysiga traditioner och en sådan är fredagsfikat efter min och Alexandras sånglektion på fredagseftermiddagar - bådas sista lektion för veckan. Vi turas om att bjuda varandra på fika och en fredag kom hon med den här chokladbakelsen!
 
Några av gubbarna i byn hälsade på en söndag. Thule, i mitten, har alltid sitt blåställ på. Ständigt redo för arbete, liksom!
Genialiskt! Detta upplägg ska jag använda för elever med läsmotstånd.
Känner rädsla varje gång jag passerar glasmontrarna med diverse flygfän uppe i NO-korridoren.. undviker därför den delen av skolan så gott jag kan. Har utvecklat någon slags tvångstanke att alla fåglar ska återuppstå från de döda och komma och attackera mig och att jag skulle vara helt försvarslös.. Sjukt ju.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Madelene

2013-12-11 - 13:16:08
Hej!
Supertrevlig blogg som vanligt!
Älskar din inredningsstil.

Har du några bra "plugga-till-lärare-tips"? :)
Var läste du och vilken inriktning/vilka klasser?
Svar: Hej Madelene!
Tack för dina fina ord! Blir så glad!

Jag läste till gymnasielärare vid Umeå universitet med svenska och musik som mina ämnen. Trivdes otroligt bra vid universitetet och med de allra flesta lärarna/föreläsarna. Utbildningen var fem år totalt med två år svenska, ett och ett halvt år musik samt ett och ett halvt år musik. Du kan välja i vilken ordning du läser ämnena men jag rekommenderar dig att välja det du tror blir roligast till sist (på så sätt är det lättare att bibehålla motivationen!). Som jag sa idag när vi sprang på varandra: jag tror det kan vara en bra idé att göra en besöksdag hos någon lärare för att på nära håll se hur det fungerar att jobba som lärare. Det är ett kreativt yrke med stora möjligheter att påverka och så får man jobba med elever som håller en ung i sinnet, haha! :) Som lärare har du även möjligheter till att göra vidare karriär om du vill "klättra" inom pedagogikens värld.

Hör gärna av dig om du har fler frågor och jag tar gärna emot dig om du vill hälsa på mig på jobbet och följa med under en arbetsdag! :)

Carolina Lidström
Ida
Lyx att ha gubbarna på besök! Berättade Thule att han köpt jackan på säkkånd hand? ;)
Svar: Haha, nej, det berättade han inte! Vad äkta! :)
Carolina Lidström

Skriv en kommentar