Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Trattkantarell-risotto

2013-04-22 21:52:00 i Allmänt

Där uppe i burken har jag trattkantareller så i söndags bestämde jag mig för att göra trattkantarell-risotto.
Medan trattisarna låg i blöt hackade jag min favoritlök, schalottenlök!
När man gör risotto använder man ett speciellt ris som heter Arborio-ris.
Först steker man lök och svamp och sedan häller man på riset och väntar till det blir genomskinligt - då är det dags att hälla allt i en gryta och slå på grönsaksfond.
Och en skvätt vitt vin!
Brukar använda lite fond i grytor/risottos också.
Till sist tar man en ost man gillar, river den och strör över alltsammans.
MMMMMMM.

Skriv en kommentar