Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Spår-söndag

2012-10-14 19:52:00 i Allmänt

I helgen har vi varit i Näsåker hos mormor. Jag har tränat spår med Imra så hon skulle ha en aning om vad det var för något då kvällens valpkurs hade temat "Spår".
 
Redan då jag tog på henne spår-selen började hon tagga till.
 
Vi hade lagt ett spår på ungefär 150 m med en "böj" och Imra gick med nosen i backen hela spåret förutom i slutet då hon blev osäker och gick på vind istället för i spåret. Men med tanke på att det var första riktiga spåret (förutom letagodisbit-spåren inne) hon går så var det bra tycker jag. Hon hittade ju till föremålet utan problem. Vi använde en bit älgkött som mormors granne skar loss från ett älghuvud och det luktade såklart väldigt gott tyckte Imra!
 
Glad hund och glad förare - bra träning! Lägg märke till Imras svans, den går i ett!
 
Hundar behöver få använda nosen och arbeta med den och det är då hundar blir riktigt trötta och aktiverade. En timmes promenad kan en hund vila igen på 10 minuter (!), beroende på hundens kondition, medan det tar betydligt längre tid att vila igen en halvtimmes spårträning.

Skriv en kommentar